Nya kinesiska toppdomäner öppna för registrering

Den kinesiska registreringsenheten (CNNIC) har lanserat en ny så kallad IDN (Internationalized domain name) typ och kommer inom kort att modifiera sina nuvarande IDN regler.

Förändringarna gäller två nya toppdomäner, Kina skrivet på traditionell kinesiska respektive Kina skrivet på förenklad kinesiska. De nya toppdomänerna, 中國 (Kina på traditionell kinesiska) och .中国 (Kina på förenklad kinesiska) kommer att vara öppna för registrering under två så kallade sunrise-perioder, se nedan. De nya domännamnen kommer att bli VARUMÄRKET中國 respektive VARUMÄRKET.中国. Om man registrerar ett av dessa domännamn så blir det andra automatiskt också registrerat.

Två sunrise-perioder

Den första så kallade sunrise-perioden, för namn som matchar registrerade varumärken (ordvarumärken registrerade i eller utanför Kina) är öppen till den 14 oktober enligt först till kvarn principen och ger initalt en registreringstid om tre år. Den andra perioden, fr o m den 15 till den 22 oktober, är öppen för de som idag har en vanlig .cn domän och vill registrera motsvarande namn under de nya toppdomänerna och ger initalt en registreringstid om tre år .  Det är viktigt att känna till att den information som visas i whois i det nuvarande .cn registret, automatiskt kommer att användas i den nya registreringen. Om uppgifterna inte är korrekta är det viktigt att först uppdatera dessa i det nuvarande .cn registret.

Nya regler för registering

De nuvarande reglerna för domännamnsregistrering kommer också att ändras. Idag fungerar det så att om ett domännamn är registerat hos CNNIC (den kinesiska registreringsenheten), så tilldelas innehavaren automatiskt alla de sex domännamn som .cn erbjuder i ett och samma paket.  Detta kommer att ändras och de sex toppdomänerna kommer att delas in i två grupper om två respektive fyra domäner med separat kostnad.

Rekommendationer

Vi rekommenderar våra kunder att registrera sina viktigaste varumärken och/eller domännamnsbegrepp i de två nya toppdomänerna för att på så sätt förhindra att någon annan registrerar dessa. Vi rekommenderar också att du undersöker om och hur dina varumärken påverkas av förändringarna. Eftersom processen med förtur sker snarast och en del information behöver samlas in så rekommenderar vi den som planerar att registrera de nya domännamnen att kontakta oss snarast möjligt.

eller om du har frågor om domännamn, kontakta gärna Isaac Keren

Isaac Keren

isaac.keren@zacco.com

Zacco är en ledande konsultbyrå inom immaterialrätt i Europa som bistår kunder med teknisk, juridisk och strategisk rådgivning samt vid förhandlingar, konflikter och i rättsprocesser. Utöver skydd av immateriella tillgångar, erbjuder Zacco strategisk rådgivning i syfte att öka kundernas konkurrenskraft genom ett effektivt och professionellt användande av sina immateriella tillgångar. Zacco har ca 500 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Tyskland. Se www.zacco.com för mer information.

Taggar: