Zacco enas under ett namn

Pressmeddelande,17 september 2012

Zacco, en av Europas största konsultbyråer inom immaterialrätt (IP), meddelar att från och med idag heter alla bolag i koncernen Zacco. Beslutet leder till ett namnbyte för bolaget i Sverige, från Albihns.Zacco till Zacco. I Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna har namnbytet ingen effekt.

-       De senaste tio åren har varit mycket händelserika för oss. Vi har gått igenom flera fusioner, vilket har resulterat i att vi idag är en av de största IP-byråerna i Europa. Att vi enas under ett och samma namn känns som ett naturligt steg nu när vi ökar vårt fokus på tillväxt, säger Stefan Ölander, styrelseordförande.

IP-branschen har under de senaste fem åren förändrats mycket, främst på grund av globala trender såsom globalisering, harmonisering och ökad konkurrens. Intresset för och kunskapen om IP har också ökat vilket leder till att immateriella rättigheter ses som strategiska tillgångar som, om de används rätt, kan generera betydande intäkter för företagen. För Zacco innebär detta att bolaget, som ett komplement till sitt befintliga och traditionella erbjudande, har breddat och utvecklat tjänsteutbudet för att möta den ökade efterfrågan på strategisk och juridisk rådgivning.

För att ytterligare anpassa sig till de förändringar som skett i IP-branschen har Zacco också ändrat sammansättningen av styrelsen och engagerat fler externa styrelseledamöter. De nya styrelseledamöterna bidrar med värdefull kunskap och erfarenhet från andra branscher.

-       Vi ser en stor skillnad i hur immaterialrättsliga tillgångar hanteras bland företag nu jämfört med tidigare. Idag är det oftare en ledningsfråga vilket är precis som det bör vara. Immateriella tillgångar kan vara väldigt värdefulla och kan också potentiellt generera stora intäkter för företag. Ett resultat av det förändrade synsättet är att vår konsultverksamhet alltmer liknar strategi- och managementkonsulternas verksamhet eftersom IP-frågorna blir allt viktigare för företagens övergripande affärsstrategi och utveckling, säger Stefan Ölander.

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Ölander, styrelseordförande, 070 739 80 00 eller e-post stefan.olander@zacco.com
Christian Lindell, VD Zacco Sverige, 08 59 88 72 27 eller e-post christian.lindell@zacco.com

Zacco–koncernen är en av Europas ledande konsultbyråer inom immaterialrätt och som bistår kunder med teknisk, juridisk och strategisk rådgivning samt vid förhandlingar, konflikter och rättsprocesser. Zacco-koncernen har ca 500 anställda i fem länder; Sverige, Danmark, Norge, Holland och Tyskland. Se gärna www.zacco.se för ytterligare information.

Taggar:

Citat

Vi ser en stor skillnad i hur immaterialrättsliga tillgångar hanteras bland företag nu jämfört med tidigare. Idag är det oftare en ledningsfråga vilket är precis som det bör vara. Immateriella tillgångar kan vara väldigt värdefulla och kan också potentiellt generera stora intäkter för företag. Ett resultat av det förändrade synsättet är att vår konsultverksamhet alltmer liknar strategi- och managementkonsulternas verksamhet eftersom IP-frågorna blir allt viktigare för företagens övergripande affärsstrategi och utveckling.
Stefan Ölander, styrelseordförande