ABBA THE MUSEUM ÖPPNAR EN HELT NY PERMANENT UTSTÄLLNING!

HÄR BERÄTTAS HISTORIEN OM MEDLEMMARNA FRÅN 1982 FRAM TILL IDAG – UTSTÄLLNINGEN ÖPPNAR FÖR ALLMÄNHETEN DEN 8 MAJ 2018!

#ABBATheMuseum #PopHouseStockholm

36 år har gått sedan Sveriges mest framgångsrika musikexport slutade spela tillsammans, men deras låtar spelas mer än någonsin idag. I år fyller ABBA The Museum 5 år, och det firas genom att öppna en helt ny interaktiv del i utställningen med 15 nya miljöer.

Den nya utställningen i ABBA The Museum inleds med en film producerad av Jonas Åkerlund, med material från alla fyra medlemmars egna projekt efter 1982 fram till idag. Bland de olika miljöerna som presenteras återfinns bland annat Chess-montern (där kan besökaren kan pröva lyckan att dirigera Göteborgs symfoniorkester i en interaktiv upplevelse till partituren Chess eller One Night In Bangkok), Mamma Mia!-montern (där besökaren virtuellt kan hjälpa Donna måla en dörr och fönsterluckor) och BAO-montern (där besökaren kan dansa till Benny Anderssons Orkester som projiceras på väggen). I utställningen visas också särskilda miljöer tillägnade de fyra medlemmarnas karriärer och soloprojekt efter 1982, med filmklipp, liveframträdanden och nyinspelade intervjuer.

- Vi skildrar musikalerna, soloalbumen och filmerna på ett digitalt och analogt manér. I sann ABBA The Museum-anda skapar vi fantasifulla miljöer och berättar historien med spännande interaktivitet, säger Ingmarie Halling, Creative Director/Curator, ABBA The Museum.

- Some music never dies – it multiplies, så summerar man bäst den nya interaktiva utställningen som blir ett viktigt komplement till den nuvarande i ABBA The Museum. Popsensationen ABBA är en aldrig sinande musikalisk inspirationskälla och det är en självklarhet att bandmedlemmarnas prestationer världen över tillägnas en permanent plats. Utställningen blir ett jättelyft, inte bara för museet, utan för hela Djurgården som besöksdestination i Stockholm. Jag välkomnar besökare från världens alla hörn till ABBA The Museum den 8 maj 2018, säger Mattias Tengblad, VD och Koncernchef, ABBA The Museum at POP House Stockholm.

INTROFILM – Jonas Åkerlund har producerat en ny film! Den indikerar starten av den nya utställningen. Här får besökare se en film på 4 minuter med material från alla fyra medlemmars egna projekt efter 1982 fram till idag.

FLYGPLATSEN – Här får besökare gå genom en gate på Arlanda flygplats som symboliserar när de fyra bandmedlemmarna åkte till London för sin skivrelease – som kom att bli den sista tillsammans som ABBA.

CHESS – Dirigenten, en interaktiv upplevelse. Här får man pröva lyckan som dirigent och framför sig har man partituret till styckena Chess och One Night In Bangkok. Poängen sparas på biljetten.

LYRICS – På två väggar i utställningen har vi fokus på textförfattande i allmänhet och Björn Ulvaeus i synnerhet. Man kommer bland annat kunna se intervjuer med Kristina Lugn och Marie Nilsson från Ainbusk Singers som berättar hur de ser på att skriva texter.

BAO – En dansbana där besökarna kan uppleva, och dansa till, Benny Anderssons Orkester som projiceras på en av väggarna.

FRIDA OCH AGNETHA – Två ”hus” tillägnade Frida och Agnetha som visar deras soloprojekt och karriärer efter 1982. Här finns utdrag av musikvideos, liveframträdanden, klipp från intervjuer, originalkläder med mera.

KRISTINA FRÅN DUVEMÅLA – Originalföremål från uppsättningen av Kristina från Duvemåla 1995, bland annat den spis som utgör själva navet i rummet. I den kommer man också kunna se och lyssna på sånger från musikalen.

QUIZ – Testa kunskaperna om de fyra medlemmarna och deras projekt efter 1982.

BJÖRN OCH BENNY – Här visas Björns och Bennys egna projekt, nyinspelade intervjuer och pressklipp från deras gemensamma äventyr.

MAMMA MIA! – Här får besökare uppleva att virtuellt måla en dörr och fönsterluckor på Donnas hus - Help Donna fix the house. Förutom det kan man se videoklipp från båda Mamma Mia!-filmerna, behind-the-scenes material samt originalkläder. I anslutning till sektionen visas även originalmodellen av Mamma Mia! The Party tillverkad av Bengt Fröderberg och Anna Söderberg.

MIXBOX – Här får besökare mixa musik genom att använda olika förinspelade ljudspår.

SING-ALONG MED KALLE MORAEUS – I den här miljön får man interagera med Kalle Moraeus och Göran Arnberg från BAO. De bjuder in besökaren att sjunga med när de spelar Thank You For The Music!

LYSSNARSTATIONER – Lyssna på all musik som de fyra gjort efter 1982.

För intervjuförfrågningar, pressbilder och ytterligare information, vänligen kontakta:

Om ABBA The Museum
SOME MUSIC NEVER DIES – IT MULTIPLIES, ABBA är en av världens mest framgångsrika popgrupper med över 380 miljoner sålda album. ABBA The Museum är mer än ett vanligt museum där du kan vara en del av framgångssagan och få uppleva känslan av att vara den femte bandmedlemmen. Stå på scen med ABBA, sjunga karaoke i Polarstudion och dansa i musikvideon. Här finns även ABBA:s spektakulära scenkläder, guldskivor, originalprylar och mycket mer.
Besök gärna: www.abbathemuseum.com

Om POP HOUSE
På Djurgården mitt i Stockholm ligger POP HOUSE på bekvämt avstånd från City och Gamla Stan. I huset finns, utöver ABBA The Museum, även hotell, utställningar om popmusik, restaurang & bar samt en välbesökt shop. I det nybyggda Glashuset finns spännande nyheter, bland andra möjlighet till live musik. Välkommen till POP HOUSE – i hjärtat av svensk musik.
Besök gärna: www.pophouse.se

Om Cirkus
Cirkus på Kungliga Djurgården invigdes den 25 maj 1892 för att inhysa dåtidens stora cirkus-sällskap. Med åren har Cirkus blivit ett allaktivitetshus med evenemang som konserter, kongresser, TV-inspelningar men framförallt teater, musikaler och shower. Den 15 oktober 2015 invigdes en ny tillbyggd scenlokal i två våningsplan intill Cirkus, Skandiascenen, i samverkan med Skandia. Cirkus är framförallt de stora musikalernas arena där Benny Anderssons och Björn Ulvaeus svenska uppsättningar framförts. Kristina från Duvemåla som spelades för över en miljon besökare i Sverige hade sin Stockholmsperiod här, CHESS spelades för över 500 000 besökare under åren 2002/2003 och succén MAMMA MIA! hade premiär på Cirkus i februari 2005 och har fram till januari 2007 setts av mer än 800 000 gäster.
Besök gärna: www.cirkus.se