Björn Ulvaeus provsitter sin bänk i Linköping

Torsdagen den 13 juli 2017 besöker entreprenören och låtskrivaren Björn Ulvaeus för första gången den nyligen installerade ”Björn och Benny-bänken” i Linköping. Den 5 juni 1966 möttes Björn Ulvaeus och Benny Andersson då deras respektive band, Hootenanny Singers och Hep Stars, var på turné. Efter ett stort festpådrag inne på dåvarande Rally Hotell fortsatte artisterna att spela gitarr och sjunga tillsammans, sittandes på en bänk i den närliggande Slottsparken. 50 år senare avtäcktes ett minnesmärke, signerad konstnärerna Niclas Malmström och Camilla Akraka, i form av en bänk med instrumentala associationer och inbyggda högtalare. Graverade på sittytan finns Björns och Bennys initialer.

Björn Ulvaeus fortsätter därpå resan mot hemstaden Västervik och den årliga Visfestivalen som anordnas i den stadens slottsruin. Alldeles intill denna färdigställs det nya landmärket Slottsholmen, som Björn är initiativtagare till. Projektet innefattar bostäder, restauranganläggning som omges av promenadstråk och bryggor i den nya marinan. Säljstart för lägenheterna var den 30 juni 2017 och för försäljning står Magnusson Fastighetsmäkleri i Linköping.

Telephone: +46 70 775 61 10

Om Slottsholmen
Med exklusiv och väldesignad arkitektur i handslagen tegel och trä och med ett unikt läge med 360 grader sjöutsikt, kommer projekt Slottsholmen erbjuda restaurangverksamhet i kombination med exklusiva bostadslägenheter och marina. Bostäderna är i varierade storlekar med havsutsikt från alla väderstreck, generösa balkonger och vackra materialval. Visionen är att skapa en levande mötesplats året runt – ett vardagsrum för Västervikare och besökare – på kanske en av Sveriges vackraste platser. Ansvarig arkitekt för projektet är SandellSandberg. Byggstartad del utgör 4 200 kvm BOA och LOA. Byggnationen utförs i nära samarbete med PEAB.
Besök gärna: www.slottsholmen.com

Om Alm Equity AB
ALM Equity driver olika typer av projekt inom fastighetsbranschen. Fokus ligger på bostadsutveckling i Stockholmsområdet men bolaget driver också projekt inom stadsutveckling samt utvecklar olika typer av förvaltningsfastigheter. För oss är varje projekt unikt och vi använder oss av ett brett externt nätverk av utvalda samarbetspartners inom arkitektur, design, byggnation och mäkleri. Våra kunder är främst privata och kommersiella bostadsköpare och lokalanvändare och våra geografiska marknader är Stockholm, Uppsala, Mälardalen och attraktiva semesterorter i Sverige.
Besök gärna: www.almequity.se