Champagne Taittinger Prélude Grands Crus Brut

När hösten står för dörren är den exklusiva och smakfulla Champagne Taittinger Prélude Grands Crus Brut en festhöjare och spirande ljusglimt i mörkret och snålblåsten.

Det finns inget bättre sätt att välkomna hösten på än genom Champagne Taittinger Prélude Grands Crus Brut – En självklar champagne för alla sorters firanden under årstiden. Prélude tar sitt namn från Preludium, upptakt inom musikens värld, och skapades initialt inför och i samband med millennieskiftet.

Champagnehuset Taittingers Prélude Grands Crus Brut utgörs av lika delar Chardonnay (50%) och Pinot Noir (50%), omsorgsfullt framställd i den franska regionen Champagne där huset har sitt gedigna ursprung. Champagne Taittinger Prélude Grands Crus Brut är i mångt och mycket en sommelier-cuvée, och gör sig ypperligt väl för den som besitter viss vinkunskap.

Dess ljusa, spirande gula färg med silvertoner lyser naturligt upp i höstmörkret. De små, nätta bubblorna bildar en beständig och delikat ring av mjukare mousse, och den direkta aromen ger en nyanserat fruktig och naturligt brödig doft, med en begynnande antydan till blommor och mineraler.

Gommen kommer domineras av intensiva och eleganta smaker. En mycket frisk smak med av färska citrusfrukter, mineraler och exotisk frukt; med ett avslut av sirapsdränkta vita persikor. Finalen är lång, rik och extremt uttrycksfull. Champagne Taittinger Prélude Grands Crus Brut passar utmärkt som aperitif, liksom till härliga fisk- och skaldjursrätter.

Champagne Taittinger Prélude Grands Crus Brut finner du via Systembolagets beställningssortiment (88082), 750 ml, 549 SEK.