FOX SVERIGE INGÅR I ETT FLERÅRIGT INNEHÅLLSAVTAL MED CBS STUDIOS INTERNATIONAL

Det nya fleråriga avtalet innebär att säsongens mycket framgångsrika amerikanska serier såsom Madam Secretary och Scorpion kommer att premiärvisas exklusivt på FOX Sverige

Avtalet omfattar icke-linjära rättigheter som gör det möjligt för tittarna att välja när och var de vill titta, tack vare digitala tjänster via surfplattor, datorer och smartphones

FOX Sverige, multimediaföretaget som är en del av 21st Century Fox, har ingått i ett flerårigt partnerskapsavtal med CBS Studios International. Avtalet säkrar sändningsrättigheterna för ett antal kvalitetsproduktioner från CBS och kommer att visas på FOX Sverige, som lanserades i september 2014.

I avtalet ingår sändningsrättigheter för första visning av serier och annat exklusivt innehåll som producerats av studion. FOX Sverige kommer – med ensamrätt – att visa två av de högst rankade publiksuccéerna från i höst. Den första är dramaserien Madam Secretary, med Téa Leoni i rollen som den smarta, beslutsamma, nyblivna utrikesministern. Seriens exekutiva producent är Barbara Hall tillsammans med Oscar-vinnaren Morgan Freeman och Lori McCreary. Den kommer att ha premiär den 1 december 2014, följt av dramat Scorpion, som har premiär i början av 2015.

Båda serierna har fått höga tittarsiffror i USA – premiärvisningen av Madam Secretary sågs av 17 miljoner tittare, vilket gör den till den högst rankade serien på söndagskvällarna. Första avsnittet av Scorpion hade över 26 miljoner tittare* och är näst högst i rankingen som ny dramaserie på amerikansk tv.

Avtalet omfattar även sändningsrättigheter till den nya komediserien The Odd Couple, med Matthew Perry och Thomas Lennon, som släpps 2015 i USA. Serien kommer att premiärvisas på FOX Sverige kort därefter.

Avtalet omfattar även rättigheter till repriser av populära serier som The Good Wife och Numb3rs, och täcker icke-linjära rättigheter som kommer att erbjudas via icke-linjära och vod-tjänster som tillhandahålls av FOX-distributörer i Sverige. Det gör det möjligt för abonnenter att titta när och var de vill – via datorer, smartphones och surfplattor.

Partnerskapet mellan FOX Sverige och CBS Studios International förstärker ytterligare den goda relationen mellan de två företagen. Åse Ytreland, vd för FIC Nordic, säger: ”Vi är glada över att samarbeta med CBS som är en av världens största innehållsleverantörer. Vi uppfyller vårt löfte om att erbjuda en tv-kanal av hög kvalitet i Sverige med nytt spännande innehåll, First on FOX, i många olika genrer och med några av årets mest framgångsrika produktioner.”

”Vi är glada över att arbeta med FOX International Channels och kunna erbjuda det bästa av CBS:s programutbud för den svenska publiken”, säger Barry Chamberlain, President of Sales för CBS Studios International. ”Det här avtalet gör CBS Studios International till Nordens ledande leverantör av amerikanskt innehåll.”

*Tittande under 35 dagar via multiplattformar, källa: NielsenNPM, Persons2+ AA; Rentrak, CBS Interactive Internal Data; DVR Playback = samma dag - sju dagar, VOD = 1 - 35 dagar, Streaming on CAN = 1 - 35 dagar

Vänligen kontakta nedanstående personer för mer information:

Helena Lantz, Head of Marketing & PR, FOX International Channels
E-mail: helena.lantz@fox.com

Om FOX Sverige
FOX är FOX International Channels (FIC) internationella flaggskeppskanal inom underhållning. FOX lanserades 1993 och är i dag synonymt med banbrytande Hollywood underhållning. FOX erbjuder svenska abonnenter högkvalitativ TV-underhållning och världspremiärer, Först på FOX. FOX kommer sända ett flertal succéserier såsom ”Da Vinci’s Demons”, ”Fargo”, ”Jo” och “Wayward Pines”. Detta kompletteras med ett urval av filmer och realityserier såsom den brittiska produktionen ”Sun, Sex and Suspicious Parents” samt ett flertal originalproduktioner från FOX International Channels; ”Meet the Russians”, ”Man Up” och ”The World’s Best Chefs”. FOX finns tillgängligt via ComHems kabelnät, Canal Digital DTH, Boxers DTT-nät och Telias IPTV-nät. FOX International Channels Nordic är en del av 21st Century FOX internationella multimediaföretag och har sitt nordiska huvudkontor i Oslo, samt kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Bolaget driver TV-kanalerna National Geographic Channel SD och HD, Nat Geo Wild SD och HD, den lärorika barnkanalen Baby TV, samt underhållningskanalen FOX i Norge och Finland. Företaget har i dag 65 anställda i Norden som arbetar för att bygga FOX till en av de ledande leverantörerna av underhållning i Norden.

Om FOX International Channels
FOX distribueras till 59,5 miljoner abonnenter och 216 miljoner hushåll i 125 länder världen över. På global nivå utvecklar, producerar och distribuerar FIC fler än 300 hel- eller majoritetsägda TV-kanaler inom underhållning, sport, lifestyle, fakta och film på 44 språk i Latinamerika, Europa, Asien och Afrika. Dessa nätverk, deras mobila tjänster och icke-linjära on-demand-komplement når sammanlagt över 1,6 miljarder hushåll i världen.

Om CBS Studios International
CBS Studios International är den ledande programleverantören till den internationella tv-marknaden, med licensavtal på mer än 200 marknader, på över 30 språk och på flera olika medieplattformar. Studion deltar i internationella kanalsatsningar som för närvarande består av 17 kanaler, på 22 olika språk i 90 områden, och når över 60 miljoner internationella hushåll. CBS Studios International exporterar även ett mångsidigt urval av format för lokal produktion runt om i världen. Avdelningen distribuerar innehåll från CBS Television Studios, CBS Television Distribution, Showtime, CBS News, CBS Films och ett bibliotek med mer än 70 000 timmar av program. CBS Studios International är en del av CBS Corporation.

Åse Ytreland, vd för FIC Nordic
Barry Chamberlain, President of Sales för CBS Studios International