MARIA BLOMS MONKY - EN SVENSK ORIGINALHISTORIA HAR BLIVIT EN PUBLIKSUCCÉ OCH ÖPPNAT STARKT UNDER JULHELGEN

Julens stora svenska familjefilm – Maria Bloms MONKY – svingar sig upp som en av favoriterna hos biobesökarna. MONKY, som är en av de mest påkostade och ambitiösa familjefilmerna i svensk filmhistoria någonsin, hade biopremiär den 22 december och har över julhelgen hittills setts av drygt 70 000 biobesökare på 190 biografer runtom i landet. Filmen har av dess regissör Maria Blom beskrivits som ett roligt och fartfyllt familjeäventyr samt en hyllning till livet i stort. I huvudrollerna ses bland andra Julius Jimenez Hugoson, Frida Hallgren och Johan Petersson. Titelkaraktären, Monky, är en animerad apa vars tekniska bearbetning varit revolutionerande inom svensk film.

- MONKY är en kavalkad av svängiga, fartfyllda och djupa känslor som lockar både till skratt och tårar. Filmen bjuder på så många överraskningar. Jag är otroligt glad över att denna familjerökare till film gått hem hos så många biobesökare, säger Maria Blom, Regissör.

- Vi har hela tiden vetat att det finns utmaningar med att sätta upp originalhistorier på bio i konkurrensutsatta tider, men det stora och jämna publikströmmen visar att det går så länge filmen levererar, säger Patrick Ryborn, Producent, Unlimited Stories.

- Det är helt fantastiska berättelser jag har fått via sociala medier, blir så berörd. Jag är så stolt över att ha varit med i den här fina, roliga och underbara filmen, säger Frida Hallgren, Skådespelare.

En nyhet inför Guldbaggegalan 2018 är priset Guldbaggens publikpris. Samtliga nomineringsbara långfilmer kan vinna priset, och det är publiken som avgör genom omröstning. Röstar gör du här: guldbaggen.aftonbladet.se

Telefon: +46 (0)8 661 11 75
Mobil: +46 (0)70 775 61 10

Om Unlimited Stories