MED SPECIALPROGRAMMET T. REX OBDUKTIONEN GÅR NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL IN PÅ DJUPET I EN AV JORDENS MEST FRUKTADE OCH MYSTISKA VARELSER

Specialprogrammet T. Rex obduktionen har premiär söndagen den 7 juni klockan 20.00 och förenar biologi med paleontologi för att utforska T. Rex liv och leverne. Den 14 meter långa, nästan 2 meter breda dinosaurien har återskapats med hjälp av de allra bästa specialeffekterna och banbrytande forskning.

Med premiär den 7 juni klockan 20.00 kickstartar T.Rex obduktionen National Geographic Channels dinosaurievecka, med program som Dinosauriernas dödsmatch, Världens största odjur, Större än T. rex och T. rex: den ultimata överlevaren. Dinosaurier kommer återigen att fånga världens fantasi med en resa tillbaka till juraperioden (cirka 208-146 miljoner år sedan).

Med hjälp av banbrytande specialeffekter och i samarbete med ansedda veterinärer, fysiologer och paleontologer, kommer T. Rex obduktionen att dissekera världens första, anatomiskt kompletta Tyrannosaurus rex i verklig storlek, baserad på den allra senaste forskningen och upptäckterna. Varelsen har ett hjärta som är 100 gånger större än människans, ögon lika stora som tennisbollar och sågtandade tänder på nästan 30 centimeter. Den enorma varelsen kommer att verka levande, både på in- och utsidan, vilket ger forskarna möjlighet att vidröra, lukta och för första gången skära upp det från topp till tå.

T. Rex obduktionen kommer att sändas på National Geographic Channel i 171 länder och på 45 språk. Specialprogrammet produceras av Impossible Factual med Paul Wooding som exekutiv producent, för National Geographic Channels International (NGCI). Ed Sayer är exekutiv producent för NGCI och Hamish Mykura är executive vice president och Head of International.

För mer information, bilder och video om T. Rex obduktionen, vänligen besök: http://natgeotv.com/se/
Facebook: facebook.com/NGCSverige eller Twitter: @NatGeoTVSverige

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helena Lantz, Head of Marketing & PR, FOX International Channels
Telephone: +46 (0)70 49 09 967
E-mail: helena.lantz@fox.com

Om National Geographic Channels International
National Geographic Channels International (NGCI) inspirerar tittare med sina smarta och innovativa program som ifrågasätter vad vi vet, hur vi ser på världen och vad som driver oss framåt. Företaget ägs av National Geographic Ventures och FOX Entertainment Group, och bidrar till National Geographic Societys engagemang för utforskning, bevarande och utbildning genom sina sex kanaler: National Geographic Channel, National Geographic Channel HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD, Nat Geo People och Nat Geo Mundo. Globalt sett är National Geographic Channel (inklusive NGC U.S. som är ett joint venture mellan NGV och Fox Cable Networks Group) tillgänglig för mer än 440 miljoner hushåll i 171 länder och på 45 olika språk. http://natgeotv.com/se

Om FOX Sverige
FOX är FOX International Channels (FIC) internationella flaggskeppskanal inom underhållning. FOX lanserades 1993 och är i dag synonymt med banbrytande Hollywood underhållning. FOX erbjuder svenska abonnenter högkvalitativ TV-underhållning och världspremiärer, Först på FOX. FOX kommer sända ett flertal succéserier såsom The Odd Couple, Madam Secretary, Scorpion och Wayward Pines. Detta kompletteras med ett urval av filmer och realityserier såsom den brittiska produktionen ”Snow, Sex and Suspicious Parents”. FOX finns tillgängligt via ComHems kabelnät, Canal Digital DTH, Boxers DTT-nät och Telias IPTV-nät. FOX International Channels Nordic är en del av 21st Century FOX internationella multimediaföretag och har sitt nordiska huvudkontor i Oslo, samt kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Bolaget driver TV-kanalerna National Geographic Channel SD och HD, Nat Geo Wild SD och HD, den lärorika barnkanalen Baby TV, samt underhållningskanalen FOX i Sverige, Norge och Finland. Företaget har i dag 80 anställda i Norden som arbetar för att bygga FOX till en av de ledande leverantörerna av underhållning i Norden. http://www.foxtv.se

Om FOX International Channels
FOX distribueras till 59,5 miljoner abonnenter och 216 miljoner hushåll i 125 länder världen över. På global nivå utvecklar, producerar och distribuerar FIC fler än 300 hel- eller majoritetsägda TV-kanaler inom underhållning, sport, lifestyle, fakta och film på 44 språk i Latinamerika, Europa, Asien och Afrika. Dessa nätverk, deras mobila tjänster och icke-linjära on-demand-komplement når sammanlagt över 1,6 miljarder hushåll i världen. http://foxinternationalchannels.com

Om National Geographic Channels International National Geographic Channels International (NGCI) inspirerar tittare med sina smarta och innovativa program som ifrågasätter vad vi vet, hur vi ser på världen och vad som driver oss framåt.