NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL PRESENTERAR DEN NYA INNOVATIVA SERIEN BREAKTHROUGH

Breakthrough presenteras av National Geographic Channel och GE, två varumärken som sedan länge ägnar sig åt innovation, vetenskap och utforskning. Varje avsnitt kommer att regisseras av en Hollywood-visionär med Angela Bassett, Peter Berg, Paul Giamatti, Akiva Goldsman, Ron Howard och Brett Ratner som de första sex regissörerna. Serien kommer att sändas i höst på National Geographic Channel och nå ut till 40 miljoner hushåll i 171 länder på 45 språk.

Breakthrough är en antologi om ledande forskare vars banbrytande uppfinningar och framsteg kommer att förändra våra liv den närmaste framtiden och framöver. Serien belyser berättelserna, människorna och tekniken som ligger bakom dessa genombrott, och visar hur de förändrar vår värld. Häpnadsväckande uppfinningar som räddar liv är en del av vår vardag, så ibland tar vi dem för givet. Det händer på ett ögonblick – på slagfält och lekplatser, i en partikelaccelerator och på en internationell rymdstation, i smarta hem och smarta bilar. Dessa är vår tids revolutioner av hur vi lever. De första avsnitten utforskar anmärkningsvärda genombrott inom neurovetenskap, långlevnad, vatten, energi, pandemier och cyborgteknik.

Breakthrough produceras av Imagine Entertainment och Asylum Entertainment med de exekutiva producenterna Ron Howard, Brian Grazer, Steve Michaels, Jonathan Koch och Mark Dowley. Ytterligare exekutiva producenter är Michael Rosenberg från Imagine Entertainment, Ryann Lauckner och Kurt Sayenga från Asylum Entertainment, Beth Comstock från GE, och Michael Cascio och Allan Butler från National Geographic Channels.

För mer information, bilder och video om Breakthrough, vänligen besök: http://natgeotv.com/se/, Facebook: facebook.com/NGCSverige och Twitter: @NatGeoTVSverige

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helena Lantz, Head of Marketing & PR, FOX International Channels
Telephone: +46 (0)70 49 09 967
E-mail: helena.lantz@fox.com

Om National Geographic Channels International
National Geographic Channels International (NGCI) inspirerar tittare med sina smarta och innovativa program som ifrågasätter vad vi vet, hur vi ser på världen och vad som driver oss framåt. Företaget ägs av National Geographic Ventures och FOX Entertainment Group, och bidrar till National Geographic Societys engagemang för utforskning, bevarande och utbildning genom sina sex kanaler: National Geographic Channel, National Geographic Channel HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD, Nat Geo People och Nat Geo Mundo. Globalt sett är National Geographic Channel (inklusive NGC U.S. som är ett joint venture mellan NGV och Fox Cable Networks Group) tillgänglig för mer än 440 miljoner hushåll i 171 länder och på 45 olika språk. http://natgeotv.com/se

Om GE
GE (NYSE: GE) föreställer sig saker andra inte kan, bygger saker andra inte kan, och levererar resultat som gör att världen fungerar bättre. GE förenar den fysiska och den digitala världen på ett sätt inget annat företag kan. I sina laboratorier, fabriker och tillsammans med sina kunder uppfinner GE den nya industriella eran för att driva, förmå, bygga och bota världen. www.ge.com

Om Imagine
Imagine Entertainment grundades 1986 av Ron Howard och Brian Grazer för att producera oberoende filmer, tv-program och andra originalprogram. Imagine Entertainment har hedrats med mer än 60 prestigefyllda utmärkelser, inklusive 10 Oscars och 36 Emmy Awards.

Om Asylum
Asylum Entertainment har producerat ett varierat utbud av miniserier, långfilmer, djärva dokumentärer och provokativa serier – tusentals programtimmar under dess 12-åriga existens. Asylum Entertainment ägs av Legendary Entertainment, ett ledande medieföretag med divisioner för film (Legendary Pictures),TV och digital media (Legendary Television and Digital Media) och tecknade serier (Legendary Comics). Divisionerna äger, producerar och levererar innehåll till den breda publiken med en riktad satsning på det starka fandom-segmentet. http://www.asylument.com/

Om FOX International Channels
FOX distribueras till 59,5 miljoner abonnenter och 216 miljoner hushåll i 125 länder världen över. På global nivå utvecklar, producerar och distribuerar FIC fler än 300 hel- eller majoritetsägda TV-kanaler inom underhållning, sport, lifestyle, fakta och film på 44 språk i Latinamerika, Europa, Asien och Afrika. Dessa nätverk, deras mobila tjänster och icke-linjära on-demand-komplement når sammanlagt över 1,6 miljarder hushåll i världen. http://foxinternationalchannels.com