NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL PRESENTERAR HJÄRNANS MAKT ÖVER MASSAN

Tänk om varuautomater drog en vits för kunder som väljer nyttiga mellanmål? Eller om vi kunde tygla USA:s fortkörningsepidemi utan att dela ut en enda fortkörningsbot? Eller om vi kan minska antalet trafikolyckor med fotgängare genom att uppmuntra dem att vänta vid övergångsstället? Hjärnans makt över massan kommer att ha premiär den 30 november klockan 21.00.

I National Geographic Channels Hjärnans makt över massan, en ny serie i 12 delar, med premiär den 30 november klockan 21.00, får vi veta att det ibland bara behövs en gnutta vetenskap för att göra världen till en bättre plats. Daniel Pink, bästsäljande författare och expert på beteendeförändring, använder sig av beteendevetenskap i en rad experiment som visar hur vi kan tillämpa övertalningsförmåga i vårt dagliga liv för att minska stress, minimera irritationsmoment, förbättra hälsan och öka välmåendet. Med hjälp av en dold kamera som spelar in resultaten, tacklar Pink den till synes omöjliga uppgiften att ställa vardagliga oförrätter tillrätta – från att övertyga festprissar att städa gator till att stoppa den meningslösa rusningen till bagageutlämningen på flygplatser.

Daniel Pink har 20 års erfarenhet av studier som förklarar varför vi gör det vi gör. Han använder sig av akademiska teorier och värvar en elitgrupp av designers, konstruktörer och teknologer för att ändra dåligt beteende till bra. Genom att använda skuldkänslor, rädsla, skam och direkta lögner botar Hjärnans makt över massan socialt beteende på ett roligt och uppseendeväckande sätt som även kan användas i det verkliga livet.

”Vi gjorde en lista över de mest irriterande sociala situationer som vi dagligen stöter på och använde sedan vetenskap för att få bukt med dem. Tittarna kommer att bli förvånade över hur mycket vi kan påverka beteenden genom att förändra situationen en aning, och hur dessa små justeringar faktiskt kan göra en stor skillnad i vår värld”, säger Daniel Pink.

Crowd Control produceras av Tigress Productions för National Geographic Channels International. Belinda Cherrington och Dick Colthurst är exekutiva producenter på Tigress. Daniel Pink och Alex Weresnow är medproducenter. Hamish Mykura är Executive Vice President och Head of International Content på NGCI.

För mer information, bilder och video om Hjärnans makt över massan, besök: http://channel.nationalgeographic.com/channel/crowd-control/

Biografi Daniel Pink
Daniel Pink är en bästsäljande författare och skrivande redaktör för Wired och har skrivit för New York Times, Harvard Business Review, Washington Post och Sunday Telegraph. Hans böcker har översatts till 34 språk och hans debut rosades av kritikerna. Han är även en populär talare med 20 års erfarenhet av studier i beteendevetenskap och har genomfört över 1 000 föreläsningar i 36 länder. Hans TED-föredrag om motivationsvetenskap är en av de tio mest sedda TED-föredragen genom tiderna, med 11,7 miljoner visningar. 2013 rankades han av Londonbaserade Thinkers50 till en av de 15 viktigaste affärstänkarna i världen.

Vänligen kontakta nedanstående personer för mer information:

Helena Lantz, Head of Marketing & PR, FOX International Channels
E-mail: helena.lantz@fox.com

Om National Geographic Channels International
National Geographic Channels International (NGCI) inspirerar tittare med sina smarta och innovativa program som ifrågasätter vad vi vet, hur vi ser på världen och vad som driver oss framåt. Företaget ägs av National Geographic Ventures och FOX Entertainment Group, och bidrar till National Geographic Societys engagemang för utforskning, bevarande och utbildning genom sina sex kanaler: National Geographic Channel, National Geographic Channel HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD, Nat Geo People och Nat Geo Mundo. Globalt sett är National Geographic Channel (inklusive NGC U.S. som är ett joint venture mellan NGV och Fox Cable Networks Group) tillgänglig för mer än 440 miljoner hushåll i 171 länder och på 45 olika språk.

Daniel Pink