PETER DALLE PRESENTERAR EN BRILJANT OCH SANSLÖST ROLIG NUTIDSBETRAKTELSE – LYRRO - UT&INVANDRARNA

#Lyrro

23 år efter premiären av den kultförklarade succéfilmen YRROL - en kolossalt genomtänkt film påbörjas inspelningen av den fristående uppföljaren LYRRO - UT&INVANDRARNA. Den sketchartade långfilmskomedin regisseras av Peter Dalle, som även skrivit filmens manus, och produceras av Patrick Ryborn, Unlimited Stories. I huvudrollerna ses originalmedlemmar ur Lorrygänget, som Suzanne Reuter, Johan Ulveson och Claes Månsson, och även nya stjärntillskott, bland andra Björn Gustafsson, Nour El Refai, Henrik Dorsin och Sanna Sundqvist. LYRRO - UT&INVANDRARNA spelas in på platser från Aruba till Göteborg, med planerad biopremiär över hela landet 2018.

- Med LYRRO - UT&INVANDRARNA vill jag skildra en nutidsbetraktelse om människors längtan efter lite grönare gräs. Folk reser, flyr och irrar sig över hela världen, hela tiden. Frågan filmen ställer sig är om vi verkligen blir bättre människor om vi får leva på en annan plats längre bort, eller om vårt förflutna redan hunnit ikapp oss. Med humorn som främsta vapen blir LYRRO - UT&INVANDRARNA ett skämtsamt uppvaknande, och en skitkul skrattfest, säger Peter Dalle, Regissör och Manusförfattare.

- Med sin vågade och kvicka humor blir LYRRO - UT&INVANDRARNA en efterlängtad film för alla som någon gång skrattat högt åt Lorrygängets galenskaper. Merparten av originalcasten är intakt – men har också utökats med några av de starkast lysande stjärnorna på den svenska humorhimlen. Det är inte alldeles lätt att skämta om den redan så absurda värld vi lever i idag, men jag är övertygad om att Peter Dalle kommer leverera ännu en svensk klassiker, säger Patrick Ryborn, Producent, Unlimited Stories.

- Sverige 2017 påminner mycket om hur det såg ut här 1994, när föregående film hade premiär. Högerpopulistiska krafter är återigen på stark frammarsch, stora mängder människor på flykt söker sig till landet och världsläget är allmänt svajigt. Det är dags att få biopubliken i Sverige att skratta igen, och kanske rentav se sig själva i lite nytt ljus. Detta är precis den typ av humor som Sverige behöver just nu, säger Klaus Odegaard, Nordic Marketing Director, Nordisk Film.

LYRRO - UT&INVANDRARNA samproduceras av Film Väst, TV4 AB, Nouvago Capital och Nordisk Film med stöd från SFI. För distribution står Nordisk Film.

Telephone: +46 70 775 61 10

Om Unlimited Stories

Unlimited Stories är ett nybildat Independent-produktionsbolag med mer än 20 års erfarenhet av dramaproduktion genom producenterna Patrick Ryborn, Teresa Alldén och Linus Torell. Bolaget har som ambition att producera publika spelfilmer och TV-serier av högsta kvalité och har för närvarande ett flertal produktioner i utveckling samt under inspelning. Besök gärna: www.unlimitedstories.se

Om Nordisk Film

Nordisk Film grundades 1906 och är ett av de äldsta, fortfarande verksamma, filmbolagen i världen. Nordisk Film är den ledande distributören av lokala och internationella filmer i Norden, vi investerar i, utvecklar, producerar och lanserar 50-60 filmer om året. Bolaget är en del av mediekoncernen Egmont som är en affärsdrivande stiftelse som delar ut över 100 miljoner Sek årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv. Besök gärna: www.nordiskfilm.se

- Med LYRRO - UT&INVANDRARNA vill jag skildra en nutidsbetraktelse om människors längtan efter lite grönare gräs. Folk reser, flyr och irrar sig över hela världen, hela tiden. Frågan filmen ställer sig är om vi verkligen blir bättre människor om vi får leva på en annan plats längre bort, eller om vårt förflutna redan hunnit ikapp oss. Med humorn som främsta vapen blir LYRRO - UT&INVANDRARNA ett skämtsamt uppvaknande, och en skitkul skrattfest.
Peter Dalle, Regissör och Manusförfattare
- Med sin vågade och kvicka humor blir LYRRO - UT&INVANDRARNA en efterlängtad film för alla som någon gång skrattat högt åt Lorrygängets galenskaper. Merparten av originalcasten är intakt – men har också utökats med några av de starkast lysande stjärnorna på den svenska humorhimlen. Det är inte alldeles lätt att skämta om den redan så absurda värld vi lever i idag, men jag är övertygad om att Peter Dalle kommer leverera ännu en svensk klassiker.
Patrick Ryborn, Producent, Unlimited Stories
- Sverige 2017 påminner mycket om hur det såg ut här 1994, när föregående film hade premiär. Högerpopulistiska krafter är återigen på stark frammarsch, stora mängder människor på flykt söker sig till landet och världsläget är allmänt svajigt. Det är dags att få biopubliken i Sverige att skratta igen, och kanske rentav se sig själva i lite nytt ljus. Detta är precis den typ av humor som Sverige behöver just nu.
Klaus Odegaard, Nordic Marketing Director, Nordisk Film