PETER DALLE PRESENTERAR SIN NYA STJÄRNSPÄCKADE LÅNGFILM - TILLS SOLEN GÅR UPP EN KLASSISK, VUXEN KÄRLEKSHISTORIA

#TillsSolenGårUpp

Peter Dalle bakom succéerna Lyrro Ut&Invandrarna, Skenbart, Ogifta Par och Drömkåken är tillbaka med sin nya långfilm TILLS SOLEN GÅR UPP - En Klassisk, Vuxen Kärlekshistoria med en stjärnspäckad cast.
I huvudrollerna ser vi Helen Sjöholm, Mikael Persbrandt, Vanna Rosenberg och Peter Dalle. I övriga roller återfinns Jennie Silfverhjelm, Björn Gustafsson, Filip Berg, Rachel Mohlin, Per Andersson och Anneli Martini.

Filmen regisseras av Peter Dalle, som även skrivit filmens manus, och produceras av Patrick Ryborn, Unlimited Stories. TILLS SOLEN GÅR UPP har en planerad biopremiär över hela landet Julen 2020.

- Om vi inte drömmer på nätterna blir vi galna. Om vi inte dagdrömmer när vi är vakna orkar vi inte leva. Dom fantasifulla nödutgångarna i livet vill jag göra film om. Med dessa fantastiska skådespelare har jag fått de stoff som drömmar vävas av, säger Peter Dalle, Regissör och Manusförfattare.

- I dagens utbud av svenska biofilmer gäller det att våga göra en tydlig rak historia som innehåller något extra som vi inte sett tidigare. TILLS SOLEN GÅR UPP är en vacker underhållande film, ett drama som tar kärleken på allvar och som filmiskt vågar berätta historien med en humoristisk underton. Vi vill idag mer än någonsin bli underhållna och fly bort för en liten härlig stund, säger Patrick Ryborn, Producent, Unlimited Stories.

- Jag är oerhört stolt och glad över att Film i Väst är samproducent i Peter Dalles nya film.
TILLS SOLEN GÅR UPP är inget mindre än en stor och livsbejakande berättelse om kärlekens kraft och en varm känslofylld present till den svenska biopubliken,
säger Peter Possne, Produktionschef, Film i Väst.

Byline: Niklas Maupoix för Unlimited Stories

TILLS SOLEN GÅR UPP samproduceras av SVT AB, Nordsvensk Filmunderhållning AB, Film i Väst, Nordisk Film med stöd från SFI. För distribution står Nordisk Film.

Om Unlimited Stories
Unlimited Stories är ett Independent-produktionsbolag med mer än 20 års erfarenhet av dramaproduktion, genom producenterna Patrick Ryborn och Linus Torell. Bolaget har som ambition att producera publika spelfilmer och TV-serier av högsta kvalité och har för närvarande ett flertal nationella och internationella produktioner i utveckling samt under inspelning.
Besök gärna: www.unlimitedstories.se

Om Nordisk Film
Nordisk Film grundades 1906 och är ett av de äldsta, fortfarande verksamma, filmbolagen i världen.
Nordisk Film är den ledande distributören av lokala och internationella filmer i Norden, vi investerar i, utvecklar, producerar och lanserar 50-60 filmer om året. Under 2015 hade Nordisk Film en omsättning på 4,7 miljarder SEK och har 1 900 medarbetare i Norden. Bolaget är en del av mediekoncernen Egmont som är en affärsdrivande stiftelse som delar ut över 100 miljoner Sek årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.
Besök gärna: www.nordiskfilm.se

Peter Dalle, Regissör och Manusförfattare
Producent, Unlimited Stories
Jag är oerhört stolt och glad över att Film i Väst är samproducent i Peter Dalles nya film. TILLS SOLEN GÅR UPP är inget mindre än en stor och livsbejakande berättelse om kärlekens kraft och en varm känslofylld present till den svenska biopubliken