Skådespelerskorna inom #TystnadTagning ger ut boken ”Så som vi minns det”

#TystnadTagning #SilenceAction

9 november blir från och med 2018 Skådespelerskornas dag! Dagen kommer att firas till minne av skådespelerskornas publicerade manifest mot sexuella trakasserier, som inneburit en tydlig vändpunkt i kvinnohistorien och för samhällsdebatten. Under 2018 släpps även en bok, med den sanna och fullständiga historien om #TystnadTagning. Bokens titel kommer att vara ”Så som vi minns det”. All vinst för boken kommer att gå till den fortsatta verksamheten inom ramen för #TystnadTagning och dess målsättning; en jämställd film- och teaterbransch. Likaså går eventuella donationer till detta ändamål.

#TystnadTagning skapades ur hundratals skådespelerskors mod att dela historier om sexuella övergrepp och maktmissbruk inom scen- och filmkonsten. Utifrån dessa historier skrev två skådespelerskor ett manifest och satte samman texten med vittnesmålen, godkänt och undertecknat av 703 verksamma skådespelerskor.

Ett brett kollektiv av skådespelerskor har skapat formen för rörelsen #TystnadTagning genom att framföra offentliga vittnesmål i en unik form över hela landet och aktioner som "hand i hand" på röda mattan. Ett aktivt förändringsarbete på respektive arbetsplatser fortsätter att bedrivas. Allt detta i en form som spridits i media över hela världen under #SilenceAction. Det har gett styrka till andra rörelser att ta efter. Formen för #TystnadTagning skapades genom skådespelerskornas styrka att arbeta kollektivt - utan ledare - vilket har resulterat i en grupp om 911 skådespelerskor som nu, tillsammans, utgör en maktfaktor.

Efterspelet av #TystnadTagning har lett till ett febrilt förändringsarbete inom branschen. Rörelsen har träffat en stor del av makthavarna inom både film och teater. Det görs nu praktik av erfarenheterna.

#Tystnadtagning har inte och kommer aldrig outa personer offentligt. Vår hållning är att alla måste reflektera över sitt eget ansvar över hur strukturen i branschen ser ut, inte peka på en enskild person och tro att destruktiva beteenden bara finns där. Vi vill peka på strukturer, inte på individer.

#TystnadTagning uppmuntrar alla att ta del av utbildning och upplysning inom ämnet jämlikhet, som erbjuds på teatrar, av producenter och av Svenska Filminstitutet. En jämställd arbetsplats har visat sig vara mer lönsam än en icke jämställd. Företag med minst 30 procent kvinnor i ledningen går med högre vinst än övriga, enligt en undersökning genomförd av Peterson Institute for International Economics, där 22 000 företag inom olika branscher i 91 länder har utvärderats.

- Vi vill också med detta hylla alla som på olika sätt jobbat med de olika uppropen som följde efter #TystnadTagning och som är delaktiga i att skapa en ny verklighet. Tack till alla lyhörda journalister på Svenska Dagbladet för ett fantastiskt samarbete! Tack till Tarana Burke som myntade begreppet vi alla kan uttrycka oss under; #metoo, säger skådespelerskorna inom #TystnadTagning

För ytterligare information, vänligen kontakta: presstystnadtagning@gmail.com

För intervjuförfrågningar och pressbilder, vänligen kontakta:
Telefon: 46 (0)8 661 11 75
Mobil: 46 (0)70 77 56 110