SKANDIASCENEN BLIR LILLA CIRKUS SOM NU BINDER IHOP DEN ANRIKA OCH HISTORISKA TEATERANLÄGGNINGEN CIRKUS PÅ DJURGÅRDEN I STOCKHOLM

Cirkus färdigställdes 1892 och är än idag Nordens största privatteater. Den 15 oktober 2015 invigdes en ny tillbyggd scenlokal i två våningsplan intill Cirkus, Skandiascenen, i samverkan med Skandia. Idag fredagen den 15 mars byter man namnet från Skandiascenen till Lilla Cirkus.

Det nya namnet binder ihop den anrika anläggningen som nu får sin stora och lillascen – Cirkus och Lilla Cirkus. Lilla Cirkus har 784 platser och är en modern och flexibel anläggning som är byggd i två våningsplan. Arenan är lämpad för konserter, teater, stand-up, konferenser, företagsfester, biovisningar och bolagsstämmor. Lilla Cirkus kommer fortsätta att erbjuda en bredare inriktning på kommersiella partnerskap i kombination med en större satsning på konferenser och kongresser.

Vi är oerhört tacksamma för de gemensamma åren med Skandia, som har hjälpt oss att
etablera en ny spännande scen där vi från Cirkus sida känner att det är rätt tid att vi står på
egna ben. Det finns stora och omfattande framtidsplaner för Cirkus där vi fortsatt få leda
utvecklingen av innehållsrika och unika musikupplevelser,
säger Ingmari Pagenkemper, VD Cirkus.

I höst gästas Lilla Cirkus scenen av både nationella och internationella artistakter med namn som:
Lisa Stansfield, The Simon & Garfunkel Story, David Batra – Elefanten i rummet, Sophie Zelmani med flera.

Ägandeskapet för Cirkus övergick juni 2017 till Pop House där Conni Jonsson och Björn Ulvaeus är huvudägare.

ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus och nyförvärvet Hasselbacken ingår i Pop House
Sweden´s koncern som grundades 2014. Pop House skapar förutsättningar att förverkliga sin vision
att bli en nöjesdestination av rang.

För intervjuförfrågningar, pressbilder och ytterligare information, vänligen kontakta:
Mobile: +46 (0)70 77 56 110

Om Cirkus
Cirkus på Kungliga Djurgården invigdes den 25 maj 1892 för att inhysa dåtidens stora cirkus-sällskap. Med åren har Cirkus blivit ett allaktivitetshus med evenemang som konserter, kongresser, TV-inspelningar men framförallt teater, musikaler och shower. Den 15 oktober 2015 invigdes en ny tillbyggd scenlokal i två våningsplan intill Cirkus, Skandiascenen, i samverkan med Skandia som nu byter namn till Lilla Cirkus.
Cirkus är framförallt de stora musikalernas arena där Benny Anderssons och Björn Ulvaeus svenska uppsättningar framförts. Kristina från Duvemåla som spelades för över en miljon besökare i Sverige hade sin Stockholmsperiod här, Chess spelades för över 500 000 besökare under åren 2002/2003 och succén MAMMA MIA! hade premiär på Cirkus i februari 2005 och har fram till januari 2007 setts av mer än 800 000 gäster.
Besök: www.cirkus.se

Om Pop House
På Djurgården mitt i Stockholm ligger Pop House på bekvämt avstånd från City och Gamla Stan. I huset finns, utöver ABBA The Museum, även hotell, utställningar om popmusik, restaurang & bar samt en välbesökt shop. I det nybyggda Glashuset finns spännande nyheter, bland andra möjlighet till live musik. Välkommen till
Pop House – i hjärtat av svensk musik. 2017 förvärvades det anrika och historiska teateranläggningen Cirkus. Cirkus har med åren blivit ett allaktivitetshus med evenemang som konserter, kongresser, TV-inspelningar men framförallt teater, musikaler och shower. Cirkus färdigställdes 1892 och är än idag Nordens största privatteater.
Besök: www.pophouse.se