Delårsrapport ZAPP AB (publ)

DELÅRSRAPPORT ZAPP AB (publ) 1 september 2000 till 30 april, 2001 Perioden i sammanfattning - Beslut om ny råvara ger bättre produkt och säkrare produktkalkyl - Gunnar Spångberg ny VD - Nytt bolag bildat för att vidareutveckla företagets teknologi Produktionsstart under tredje kvartalet 2001 Under perioden har beslut tagits om att byta råvara till ZAPPs patenterade isolerskiva. Bytet har medfört en bättre slutprodukt och en gynnsammare produktkalkyl. Produktions-anläggningen i Lilla Edet är nu under inkörning. Fram till produktionsstart återstår säkrande av råvaruförsörjning och avslutande tester. Parallellt med testerna kommer isolerskivorna stegvis även att introduceras hos utvalda kunder. Problem relaterade till programvaran i styr- och reglersystem har försenat produktionsstarten. De sista testerna beräknas vara klara så att produktion kan komma igång under hösten 2001. Ny VD och nytt dotterbolag För att kunna koncentrera sig på att utveckla företagets unika teknologi har grundaren och initiativtagaren till ZAPP AB, Sven EM Fredriksson, lämnat rollen som VD. Utvecklingsarbetet kommer att ske i ett separat dotterbolag, Zapp Development AB som är under bildande. Som ny VD i ZAPP AB har Gunnar Spångberg rekryterats. Spångberg kommer närmast från International Färg AB, ett bolag inom Akzo Nobel koncernen, där han arbetat som VD. Framtiden Framtiden för byggmarknaden ser fortsatt stark ut. Enligt branschorganisationen Sveriges Byggindustrier kommer investeringarna i bostadsbyggande öka med 10 procent per år. För det privata husbyggandet är motsvarande siffra 5 procent. Efterfrågan på nya bostäder är mycket stor i de större städerna. Med detta som bakgrund gör styrelsen bedömningen att framtiden ser ljus ut för ZAPP AB. Övrig information ZAPPs aktie är sedan 1999 inofficiellt noterad på Aktietorget och företaget hade per 30 april ca 400 aktieägare. Bokslutskommuniké för 2001 publiceras 25 januari 2002. För ytterligare information hänvisas till VD, Gunnar Spångberg, tel 0520-49 80 50, fax 0520-49 80 51, e-post: gunnar.spangberg@zappab.com. Mer information finns även tillgänglig på företagets hemsida, www.zappab.com. Lilla Edet 17 maj 2001 Styrelsen Detta är ZAPP AB ZAPP AB har utvecklat en cellulosabaserad isolerskiva, vilken isolerar mot värme och absorberar ljud. Såväl isoleringsskiva som produktionsprocesser är patenterade. ZAPPs produkter är speciellt utvecklade för att vara skonsamma för miljön under hela produktens livscykel; från tillverkning till användning och återvinning. Produkter och tillverkningsprocesser kommer därför även att uppfylla alla relevanta miljömärkningar inom Europa. ZAPP AB bedriver verksamhet i Lilla Edet och sysselsätter för närvarande sex personer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/15/20010515BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/15/20010515BIT00470/bit0001.pdf