Kapitalförstärkning i ZAPP AB (publ)

Kapitalförstärkning i ZAPP AB (publ) I delårsrapporten som skickades ut den 17 maj 2001 informerades aktieägarna om att produktionsstarten för fabriken i Lilla Edet försenats och att produktionen förväntades komma igång under hösten 2001. Första kundordern har nu tagits med leverans under oktober. Den försenade produktions-starten har dock inneburit att tid och kapacitet som skulle ha använts för marknadslanseringen förlorats. Därmed har de medel som reserverades för marknadsföring förbrukats och Bolaget behöver tillföras kapital. Finansiell lösning Styrelsen har valt att arbeta för en lösning som genom en begränsad kapitalinsats från de största ägarna ger företaget möjlighet att komma igång med produktion och försäljning. Därefter kan normala bankkrediter för rörelsekapital disponeras och det kan vara attraktivt för bolagets bredare krets av aktieägare att delta i en nyemission. De största ägarintressenterna i ZAPP AB representeras av Fiber Invent AB (upphovsmannen Sven Fredriksson genom apport), Länsförsäkringrar Älvsborg , Industrifonden (genom konvertibelt skuldebrev), Dag Jarness (styrelsens ordförande) och Claes Gustafson (styrelseledamot). Dessa intressenter har utfäst sig att genom konvertibla skuldebrev tillföra totalt 2,8 miljoner kronor, varav från Fiber Invent 1,1 miljoner, Industrifonden 1 miljon, Länsförsäkringsbolagen 0,5 miljon och från Dag Jarness och Claes Gustafson 0,1 miljon var. Finansieringslösningen kommer att föreläggas en extra bolagsstämma för godkännande. De konvertibla skuldebreven ger innehavarna rätt att senast 2002-12-31 till kursen 20 kronor per aktie genom nyemission förvärva B-aktier i bolaget. Lilla Edet 2001-08-28 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010829BIT00670/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010829BIT00670/bit0001.pdf