Välgörenhet som affärsidé?

Report this content

Zappa event AB är företaget bakom affärsideén att blanda in välgörenhet i alla sina event. Grundtanken är precis som Postkodlotteriets, det vill säga att man blandar kommerciella intressen med välgörande ändamål.

Zappa event AB är en eventbyrå som kopplar ihop sina kommerciella partners med olika välgörenhetsorganisationer. Projekten skall skapa positiva värden och lönsamma samarbetsformer för alla inblandade parter. Några av de välgörenhetsorganisationer som Zappa event genomfört event tillsammans med är BRIS, Barncancerfonden och Alzheimerfonden. Zappa event genomför även events tillsammans med idrottsföreningar runt om i Sverige till samma värderingar.

”Kan man blanda kommerciella värden med välgörenhet? Detta var frågan vi ställde oss i början av 2008. Svaret blev ett stort ja. Dock måste man vara väldigt tydlig med att det finns kommerciella intressen i våra projekt men att detta samtidigt är en förutsättning för att driva och genomföra dessa. Att vi sedan tidigare hade samarbete med 6500 idrottsföreningar via vårt projekt Sponsorhuset.se samt 60 välgörenhetsorganisationer via vårt projekt Godhandling.se, gjorde att vi hade en kort startsträcka för att komma igång.” säger Thomas Johansson som är eventansvarig på Zappa event.

Under 2008 har Zappa event AB redan genomfört välgörenhetsevent tillsammans med Telenor, Viasat, Milko, Cloetta samt ett tiotal andra företag på köpcentrum över hela Sverige. Det har även genomförts en turné där vi gjort event tillsammans med ett tiotal idrottsföreningar i samma anda.

”Detta är ett mycket bra koncept för oss och vårt varumärke Dumle! Vi kan inte bara komma hit och visa upp oss och våra produkter utan vi gör också en god sak” Niklas Patriksson, Event Manager Cloetta Fazer

”Under 2009 satsar vi än hårdare för att få än mer företag att uppmärksamma att välgörenhet och deras kommerciella intressen faktiskt går hand i hand. Att detta sen leder till en bättre värld, det är något vi på Zappa event AB är väldigt stolta över." säger Thomas Johansson

Taggar: