Eckerö Lines nya finsk-flaggade fartyg får namnet M/S Finlandia

Eckerö Lines moderbolag, Rederiaktiebolaget Eckerö, har den 12.6.2012 tecknat ett avtal med Sjömansunionen. Liksom sin föregångare kommer det nya fartyget att segla under finsk flagg. Fartyget har fått namnet M/S Finlandia.

- Vi är mycket nöjda med avtalet som gör att våra kunder får bekväma och högkvalitativa resor mellan Helsingfors och Tallinn med inhemsk service, underhållning och god mat. Namnet, M/S Finlandia gör också att Eckerö Lines tradition med –landia fortsätter, säger VD Irja Hanelius.

Fartyget fick sitt namn från en namntävling som hölls i Finland och Estland. Namntävlingen pågick bara i tre veckor. Trots detta var förslagen klart över rederiets förväntningar. Det kom in nästan 12 000 namnförslag, varav den absoluta favoriten var M/S Finlandia.

M/S Finlandias tekniska data :

Byggnadsår: 2001. Daewoo Shipbuilding & Heavy Machinery Ltd., Okpo, Sydkorea
Bruttodräktighet: 36 093 GT
Nettotonnage: 16 500 NT
Längd: 175 m
Bredd: 27,6 m
Isklass 1A
Fart: 27 knop
Effekt: 50 400 kW, 68 500 hk
Utrustning: 4 x Wärtsilä 12V46 diesel
Antal passagerare: 2 080 personer
Fil meter: ca 1 900 m eller 665 bilar