Eckerö Lines nya M/S Finlandia inleder trafiken 31.12.2012

Eckerö Lines nya fartyg på rutten Helsingfors-Tallinn tas i bruk 31.12.2012. Fartygets passagerarutrymmen byggs om som bäst i Landskrona och liksom sin föregångare, M/S Nordlandia, kommer det nya fartyget att segla under finsk flagg.

M/S Finlandia inleder trafiken på nyårsaftonen. Fartyget trafikerade tidigare i Italien. Ombyggnaden är i full gång i dockan i Landskrona, Sverige, där fartygets interiör förnyas i sin helhet. Inredningsarkitekt Bettina Ingves ansvarar för inredningens design.

– Vi vill bevara den välbekanta och otvungna stämningen från Nordlandia samt höja fartygets servicenivå och öka kundernas komfort. Restiden förkortas till 2,5 timmar och under den tiden hinner man mycket väl njuta av själva sjöresan och av fartygets omfattande restaurang- och nöjesutbud, lovar Eckerö Lines VD Irja Hanelius.

Fartyget har många allmänna utrymmen till exempel Eckerö Buffet med plats för 400 gäster. I Buffen bjuds på delikatesser av säsongens färska inhemska råvaror. I dans- och showrestaurangen, fördelad på två våningar, kan man njuta av både havsutsikten och inhemska stjärnartister och -shower.

Fartygets övriga restauranger och caféer erbjuder tillsammans över 800 kundplatser på två däck, det finns således ett alternativ för varje smak och stämning. Den ca 500 km2stora Market-affären kommer att ha förmånliga priser och ett omfattande utbud samt en provsmaknings bar.

För businessresenärer erbjuds en ny reseklass där måltider, matdrycker och trådlös internetuppkoppling ingår i biljettpriset. Den rofyllda och elegant inredda Salongen har över 80 kundplatser. Fartyget har även moderna och rymliga konferensutrymmen.

M/S Finlandias första resa avgår på nyårsafton i festliga tecken. Enligt tidtabellen för år 2013 kommer M/S Finlandia att ha två avgångar per dag från Helsingfors och Tallinn. Fartyget avgår från Västra hamnen i Helsingfors på morgonen och på kvällen och restiden är 2,5 timme per riktning.

Den sista hösten ombord på M/S Nordlandia är nostalgisk. September månad är fylld av Finlands främsta schlagerartister som bjuder upp till dans och i oktober får vi njuta av Nordlandias delikatesser från de gånga åren under temaveckorna De finska läckerheternas fest.

För ytterligare information kontakta:
Irja Hanelius, VD
tel. 040 775 5511
irja.hanelius(at)eckeroline.fi

Ida Toikka-Everi, försäljnings- och marknadsföringsdirektör
tel. 0400 422 391
ida.toikka-everi(at)eckeroline.fi

Eckerö Line Ab Oy är ett finskt bolag som trafikerar rutten Helsingfors-Tallinn. Eckerö Line är en del av Eckerökoncernen, som grundades år 1961. Eckerö Line grundades år 1994 och har två fartyg. Bolaget erbjuder bland annat dagskryssningar till Tallinn, hotellresor av hög kvalitet samt frakttjänster. M/s Nordlandia är det enda passagerarfartyget som trafikerar rutten Helsingfors-Tallinn under finsk flagg. Eckerö Line är det enda bolaget på rutten som får använda den finska nyckelsymbolen för finländska tjänster. År 2011 hade Eckerö Line 930 000 passagerare. För mer information: www.eckeroline.fi

Taggar: