Fortsatt ökning i passagerarantalet hos Eckerö Line

Eckerö Lines passagerarfartyg lockade två procent mer resenärer under årets fyra första månader jämfört med samma tidsperiod i fjol. Eckerö Line är det enda finländska bolaget, som trafikerar på rutten mellan Helsingfors och Tallinn.

Totalt reste 230 925 personer med Eckerö Line mellan januari och april.

Förutom passagerarantalet ökade också antalet transporterade personbilar med 11 procent från samma fyramånadersperiod året innan. Totalt fraktade Eckerö Line 42 534 bilar över Finska viken. Den markanta ökningen beror på att allt fler resande riktar sin färd förutom till Tallinn också till andra delar av Estland och Baltikum.

Estland är fortfarande ett av finländarnas favoritresmål. Vårens växande turismsiffror tyder på att trafkien mellan Finland och Estland kommer att växa ytterligare.

– Speciellt bilturismen intresserar finländarna. Vi svarar på den växande efterfrågan med en ny färja, som börjar trafikerar på hösten, berättar Irja Hanelius, som är verkställande direktör på Eckerö Line.

Tilläggsuppgifter:
Irja Hanelius, VD
tfn 040 7755511
irja.hanelius (at) eckeroline.fi

Eckerö Line Ab Oy är ett finskt bolag, som trafikerar rutten Helsingfors-Tallinn. Eckerö Line är en del av Eckerökoncernen, som grundades år 1961. Eckerö Line grundades år 1994 och har två fartyg. Bolaget erbjuder bland annat dagskryssningar till Tallinn, hotellresor av hög kvalitet samt frakttjänster. M/s Nordlandia är det enda passagerarfartyget som trafikerar rutten Helsingfors-Tallinn under finsk flagg. Eckerö Line är det enda bolaget på rutten som får använda den finska nyckelsymbolen för finländska tjänster. År 2011 hade Eckerö Line 930 000 passagerare. För mer information: www.eckeroline.fi