Ökad skärmtid försämrar vår ögon- och synhälsa

Report this content

Den digitala livsstilen är här för att stanna, inte minst efter det senaste årets digitala anpassningar till följd av pandemin. Mer tid framför skärmen och det blå ljuset innebär en större risk för trötta ögon, huvudvärk och sömnproblem.

Bild: ZEISS

Hälsoeffekterna av blått ljus och mycket skärmtid är omdebatterat. Det som dock är allmänt känt är att det kan ge dig trötta ögon, du får svårt att fokusera, långtgående huvudvärk och i förlängningen även sömnproblem. Inte minst idag när möten och socialt umgänge i hög utsträckning sker digitalt. Det finns flera anledningar till att du upplever så kallad digital ögonstress.

- När du använder datorn eller mobilen under en längre tid så blinkar du mindre, vilket gör att ögonen får mindre fukt. Om du fokuserar på samma skärm under hela arbetsdagar är det oundvikligt att ögonen påverkas negativt och att du blir trött, säger Thomas Andersson Wikman, leg. optiker och produktchef på ZEISS.

En annan anledning till digital ögonstress är att våra ögon konstant ändrar fokus. När du är på väg någonstans växlar blicken mellan telefonen, klockan och omgivningarna. Även detta innebär stora påfrestningar för ögonen.

- De som framförallt märker av digital ögonstress är personer i åldersspannet 30 till 45 år. Anledningen är att man bär glasögon med endast en styrka i glasen, eller inga glasögon alls. Men det är även vanligt att de som bär progressiva glasögon och som ofta sitter framför en dataskärm blir trötta i ögonen. Progressiva glas är inte anpassade för seende på bildskärm, säger Thomas Andersson Wikman.

Expertens bästa tips om du lider av skärmtrötta ögon:

Pausa ögonen
Det är viktigt att ge ögonen en paus emellanåt. Kan du ta något av dina digitala möten som ett vanligt telefonsamtal istället? Sitter du hela arbetsdagen framför en skärm så prova den så kallade 20/20/20-regeln: titta upp från skärmen var 20:e minut och fokusera på något som befinner sig 20 meter bort i 20 sekunder.

Lägre ljusstyrka
Ett enkelt knep, men som många glömmer bort. Sänk ljusstyrkan på din dator och mobil och använd gärna ”eye saver mode” eller liknande för ett mindre skarpt ljus.

För en dialog med din optiker
Gå på regelbundna synundersökningar, gärna vartannat år. Upplever du att dina ögon påverkas av att sitta mer framför en skärm? Ta upp det. Det kan vara så att ditt synfel har förändrats eller att du behöver en annan typ av glas än du har idag. Har du inget synfel vad du vet idag men ändå upplever problem? Boka en undersökning, många upptäcker inte sitt synfel förrän de börjar plugga eller jobba eftersom ögonen påverkas på ett nytt sätt.

Blåljusfilter
Har du svårt att somna när du haft mycket skärmtid eller lätt får huvudvärk så kan blåljusfilter vara en bra lösning. Det finns glasögon med blåljusfilter även för dig som inte har synfel. Delar av det skadliga blå ljuset filtreras då bort och minskar kraftigt känslan av digital ögontrötthet.

Terminalglasögon från din arbetsgivare
Många glömmer bort att man har rätt till bidrag för så kallade terminalglasögon om man spenderar mer än en timme framför skärm på arbetstid – och de privata glasögonen inte fungerar optimalt. Exakt belopp skiljer sig åt men din arbetsgivare ska stå för kostnaden av en synundersökning och bidrag om du behöver särskilt anpassade arbetsglasögon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kristina Lidén, Head of Marketing Nordics, ZEISS Vision Care

Mejl: kristina.liden@zeiss.com

Om ZEISS Vision Care
ZEISS Vision Care är en av världens ledande tillverkare av glasögonglas och optiska instrument. Affärsområdet ingår i segmentet Consumer Markets, och utvecklar och tillverkar produkter och tjänster för den globala ögonoptikbranschen under varumärket ZEISS. För mer information, besök www.zeiss.com

Taggar:

Citat

Om du fokuserar på samma skärm under hela arbetsdagar är det oundvikligt att ögonen påverkas negativt och att du blir trött.
Thomas Andersson Wikman, leg. optiker och produktchef på ZEISS.