• Zekler/

Zekler Nordic Line-skyddsglasögon där nordisk design möter arbetslivets höga krav

Nu lanserar Zekler en serie skyddsglasögon som tagits fram i samarbete med produktdesignern Anders Kristiansson. Resultatet är en kollektion som inte bara omges av ett spännande formspråk. Utan där också allt från passform till funktion är utvecklat utifrån rigorösa förstudier och undersökningar. Allt för att skapa skyddsglasögon som är optimerade efter användarnas behov.

– Skyddsglasögon är nästan uteslutande inspirerade av sportiga solglasögon. Vi ville skapa ett alternativ med en mer stilren formgivning. Samtidigt som vår ambition, som alltid, varit att ständigt förbättra och utveckla komfort och funktion. Och nu med facit i hand är det tydligt att vi har lyckats, säger Maria Wiland, Sortimentschef på Zekler. För att få nya perspektiv i utvecklingsarbetet med Nordic Line har Zekler samarbetat produktdesignern Anders Kristiansson från svenska designstudion Radie.

–    Precis som namnet antyder har vi arbetat med ett typiskt nordiskt uttryck i Nordic Line. Rena, enkla men tydliga linjer och ett materialval med mattsvart behandling som står i kontrast till blanka ytor, berättar Anders Kristiansson.

Att man valt att designa kollektionen på just detta sätt är ingen slump. Hela utvecklingen av Nordic Line vilar på en stabil grund av en rad olika analyser, förstudier och särskilda workshops.

–    Vi har fått viktig feedback från de här mötena. Särskilt när det gäller funktionen. Vissa uppgav till exempel att linsvinkeln på befintliga justerbara skyddsglasögon överlag ändrats för lätt. Som ett direkt svar på det släpper vi nu en modell i Nordic Line där linsvinkeln är låsbar, berättar Maria Wiland som är sortimentschef på Zekler.

Till introduktionen består Nordic Line av tre olika modeller som kan fås med flera olika linser. Alla modellerna finns i small, medium och large, för optimal passform och komfort. Detta tillsammans med de tunna skalmarna förbättrar tätheten mot örat vid användning av hörselkåpor.

–    Vi strävar alltid efter att skapa skydd som i första hand är säkra, men också bekväma och snygga. Det hänger ihop mer än vad man tror. Ett skydd som skaver eller som användaren tycker är fult används mindre. Därmed är ett snyggt skydd ett säkrare skydd, menar Maria Wiland.

För mer information vänligen kontakta:
Maria wiland, sortimentschef

maria.wiland@skydda.se

Zekler utvecklar hörselskydd, ögonskydd och andningsskydd för användare inom bygg- och industrisektorn. Vi underlättar för användaren att vara rätt skyddad genom en produktutveckling som inte bara fokuserar på hög skyddsnivå utan även användarvänlighet, komfort och snygg design. Valet av produkt ska också vara så enkelt som möjligt, både på webben och i butik. Zekler säljs och marknadsförs av Skydda Protecting People Europe AB, nordens ledande leverantör av personlig skyddsutrustning för professionella användare.