Kommuniké från årsstämman 2019 i Zenergy AB (publ)

Zenergy AB (publ), org. nr 556796-2260, har hållit årsstämma måndagen den 6 maj 2019. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades vid stämman.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt ansvarsfrihet

Vid årsstämman fastställdes resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2018.  Årsstämman beviljade envar av styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.

Beslut om disposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att balansera till stämmans förfogande stående medel i ny räkning. Ingen utdelning ska ske.

Styrelseledamöter, styrelsens ordförande och revisor

Styrelsen ska bestå av fem bolagsstämmovalda styrelseledamöter utan suppleanter. Årsstämman beslutade om val av styrelseledamöterna Johan Lind, Fredrik Ståhl, Peter Stråhle, Henrik Häggkvist och Pontus Eklind. Johan Lind valdes till styrelsens ordförande.  Årsstämman beslutade att välja det registrerade revisionsbolaget KPMG, till bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2020.

Fastställande av arvode till styrelsens ledamöter och revisor samt optionsprogram

Årsstämman beslutade att arvode ska utgå till Pontus Eklind med 75 000 kronor. Övriga ledamöter erhåller enbart teckningsoptioner enligt särskilda villkor genom emittering av totalt 21 887 408 teckningsoptioner av serie A med rätt till teckning av nya A-aktier i bolaget. Fredrik Ståhl, Johan Lind, Peter Stråhle och Henrik Häggkvist äger rätt att teckna 5 471 852 teckningsoptioner vardera. Optionerna ger rätt att teckna en ny A-aktie mot kontant betalning till en kurs om 30 öre per aktie. Vidare beslutade årsstämman att arvode ska utgå till revisorn enligt godkänd räkning.

Ändring av bolagsordning

Bolagsordningen ändrades på så sätt att gränserna för aktiekapitalet (§ 4) höjdes till lägst 22 714 869 kronor och högst 90 859 476 kronor och att gränserna för antalet aktier (§ 5) höjdes till lägst 103 249 392 och högst 412 997 568.

Företrädesemission av B-aktier

Årsstämman beslutade att genomföra företrädesemission om högst 103 249 392 aktier av serie B som vid fullteckning tillför bolaget ca 25,8 MSEK (före emissionskostnader). Emissionen är villkorad av att bolaget beviljas ackord i företagsrekonstruktionen. Det kan tilläggas att hittills är 20 MSEK garanterat plus att det finns avsikt från andra ägare om över 1 MSEK. Avstämningsdag är 16 maj 2019 och teckningstiden är perioden 20 maj till 10 juni 2019.

Riktad emission av A- och B-aktier

Årsstämman beslutade att genomföra riktad emission om högst 17 000 000 A-aktier och högst 47 000 000 B-aktier som vid full teckning tillför bolaget ca 16 MSEK (före emissionskostnader). Emissionerna är till lika delar riktade till Familjen Ståhl Invest i Ulricehamn AB och Stjärnporten AB och utgör en viktig åtgärd för att ta Zenergy AB ut ur rekonstruktion och stärka bolaget inför framtida utmaningar. De nya huvudägarna får därigenom vardera ca 15% av kapitalet och ca 29 % av rösterna i bolaget.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om emission av A eller B aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler berättigande till teckning av A och/eller B aktier. Syftet med bemyndigandet är att skapa flexibilitet för styrelsen vid kapitalanskaffning och vid upptagande och säkerställande av lån.

De antagna besluten i sin helhet finns tillgängliga på www.zenergy.se inom kort.

För mer information kontakta: Johan Olofsson – tf. VD, Zenergy AB (publ)

Telefon: 0765 – 384117   E-post: johan.olofsson@zenergy.se

Zenergy AB (publ), Storgatan 82, 568 32 Skillingaryd, +46 36 121 340, info@zenergy.se, www.zenergy.se