Nyhetsbrev  maj-2021

Maj månad och mer än full fart i fabriken. Vi jobbar för fullt med bostadsprojekt till Visby och Värmdö. Till Gotland skall vi leverera 16 lägenheter där alla är 2 rok. Värmdö består av 17 gruppbyggda hus vardera 2 vån med tillhörande trädgård. Parallellt med detta har vi skrivit avtal på ett antal projekt som är villkorade mot bygglov och i något fall även mot godkänd finansiering. Vi hoppas så klart att samtliga får grönt ljus vilket då ger oss väldigt mycket jobb långt in i 2022.

Ett annat spännande projekt som sker utanför vårt hus är WoodXZIP som startats av en grupp ingenjörer på Chalmers tillsammans med ett antal externa aktörer. Vi har kommunicerat en del tidigare kring projektet men tycker det är dags att ge alla en uppdatering om projektet. Utkomsten av detta kan ge Zenergy stora affärsmässiga fördelar på marknaden med det patenterade ZIP-elementet.

WoodXZIP består av kombinationen CLT-Teknik, (Cross Laminated Timber) korsvis staplade brädor som limmas ihop under högt tryck till stora massiva trä-element och ZIP-Element, brandsäkra och energieffektiva byggelement för användning som utfackningsvägg, tilläggsisolering, vägg-, tak- eller golvelement. I det projektet är Zenergys ZIP element en viktig del där CLT limmas ihop till ett byggelement som kan användas som en utfackningsvägg.

Företaget Labs2020 är ett projektbaserat bolag som jobbar med projekt som syftar till att uppnå EU:s satta klimatmål. På deras hemsida (www.labs2020.com) kan man läsa mycket mer om projektet WoodXZIP. Här följer en sammanfattning om de delar som än så länge är slutförda (taget från deras hemsida):

Sammanfattning av projektet:
Dagens bostadsbrist i kombination med utmaningarna från klimathotet gjorde att en grupp ingenjörer på Chalmers, samt arkitekter, affärsutvecklare och fastighetsutvecklare, fick idén om att testa en ny sorts byggteknik – WoodXZIP. WoodXZIP är ett projekt inom hållbart byggande som knyter ihop olika kompetenser inom universitet/ högskola med näringslivet. Ett delprojekt inför prefabricering av ett kostnadseffektivt, klimatneutralt och hållbart modulbyggsystem har avslutats med goda resultat, då en av de stora utmaningarna med trä är att undvika fukt och kondensation, som kan leda till mögel. Med WoodXZIP kan vi få bukt med det. WoodXZIP ger tunna väggar, och gör att man kan bygga tätt. Samtidigt är isoleringsmaterialet effektivt, så att väggarna ändå blir stabila. Det blir ett klimatsmart och även ekonomiskt sätt att bygga, då det är billigt och lätt att transportera. Kombination av så kallad CLT-teknik och ZIP-Element. CLT (korslimmat trä) är ett sätt att lägga timret och med ZIP-Element adderas speciella isoleringsmaterial som även ger med träet mer stabilitet. Tillsammans blir det WoodXZIP. Syftet med projektet är att kommersialisera byggsystemet, då efterfrågan på att bygga i trä har ökat. Målet är att bygga prefabricerat, miljövänligt och hälsosamt till fler på höjden.

Lösning:
I projektet studerades bland annat Zenergys ZIP-Element i kombination med CLT (Cross Laminated Timber), och denna kombination har placerats som en yttervägg på HSB LivingLab i centrala Göteborg för att möta stadens utmanande väderförhållanden. Under projektets gång genomförde Chalmers simuleringar avseende hygrotermisk prestanda med den avancerade programvaran WUFI. Den gjorde det möjligt att bland annat simulera kondensutfällningsrisk för en specifik yttervägg innan det nya väggelementet applicerats på en byggnad i ett krävande utomhusklimat. Väggelementet var utrustat med sensorer för att mäta värmeöverföring och fuktighetsnivåer i väggens olika skikt. Det gjorde det möjligt att jämföra de simulerade värdena med uppmätta verkliga data. Så här långt har testerna visat att kombinationen ZIP-Element och CLT fungerar väl. Studien indikerar därmed hittills att det är en säker och energisnål vägg utan risk för kondensutfällning även under tuffa väderförhållanden. Nästa steg är att kommersialisera lösningen i ett antal delmoment. Processen innebär att förbereda systemet för prefabricering i fabrik, till transport och slutlig montering på plats med så liten mätbar klimatpåverkan som möjligt. Projektet innebär ett antal etapper som kommer genomföras och utredas.

Som nämns i beskrivningen så har ett väggelement under ett års tid suttit monterat hos HSB Living Lab för utvärdering och mätning. Inför projektet uttalade sig Projektledaren Holger Wallbaum på Chalmers:

- Vi har tagit fram en kombination av den så kallade CLT-tekniken och ZIP-Element-tekniken. CLT är ett sätt att lägga timret och med ZIP-Element adderas speciella isoleringsmaterial som även ger träet mer stabilitet. Tillsammans blir det WoodXZIP, säger Holger Wallbaum, projektledare för WoodXZIP på Chalmers.

WoodXZIP ger tunna väggar, och gör att man kan bygga tätt. Samtidigt är isolerings-materialet effektivt, så att väggarna ändå blir stabila.
- Man tänker annars lätt att tunna väggar ger instabilitet och isolerar mindre. Men inte i det här fallet, om våra teorier stämmer. Det blir ett klimatsmart och även ekonomiskt sätt att bygga. Det är också en del av syftet med projektet, att se om WoodXZIP är kommersiellt gångbart ute i verkligheten.

Nu har projektet kommit så långt att det faller inom Energimyndighetens ramar med projekt som kan ta innovationer till marknad för att ansöka om stöd. På Zenergy är vi optimistiska till projektets utkomst hittills. Vi tycker testerna bekräftar de fina egenskaperna vi har med vårt ZIP-element. Testerna visar inga tecken på mögeltillväxt överstigande gränsvärden. Fuktmätningen visar också väldigt bra värden vilket ger oss en produkt mycket väl lämpad för byggnation i större skala. Redan idag använder vi en kombination av ZIP-element och CLT i våra konstruktioner av bostäder.

Vi rekommenderar alla intresserade att läsa mer om projektet och även ta del av en presentation av testerna som finns på nätet. Vi kommer även sända ut information framöver allteftersom projektet fortskrider.

Följande länkar är värdefulla:

HSB Living Lab  Delaktiga i test av WoodXZIP

Labs2020  Projektföretag som jobbar med innovationer

WoodXZIP Presentation - YouTube Presentation av Dr. Yutaka Goto, Chalmers Tekniska högskola

Med en delvis ny organisation som är på god väg att arbeta utifrån framtagen process ser vi framsteg med alla projekt vi har. Ju längre tiden går desto effektivare blir vi i fabriken. Än så länge har vi även kunnat hantera den tuffa situation som råder ute på marknaden på material. Dessutom finns det fortsatt ett stort intresse från många potentiella kunder vi har dialog med om projekt som kan bli verkliga.

Så nära sommaren med stundande semester så vill vi på Zenergy passa på och önska alla en Trevlig sommar!

Zenergy AB (publ)
info@zenergy.se