• Zenergy/

Ruts Fastighet AB tecknar avtal om köp av 22 småhus av Zenergy AB (publ) till ett värde av ca. 10 MSEK

Zenergy meddelar att bolaget tecknat avtal med Ruts Fastighet AB gällande produktion och etablering av ett fastighetsprojekt i Mälardalen, med 22 småhus där nu bygglovsprocessen och detaljarbetet tar vid.

Zenergys uppdrag är att både tillverka och etablera de modulära enheterna. De byggs i fabriken i Skillingaryd för att sedan etableras på byggplats i Mälardalen. Merparten av tillverkning och leverans kommer sannolikt ske under hösten 2021. Projektet ligger helt i linje med företagets ambition om att erbjuda marknaden energieffektiva bostäder baserat på det patenterade ZIP elementet som också ger snabb byggprocess.

Hela projektet omfattar även byggnation av andra typer av hus från ytterligare en Entreprenör. Zenergys del är ett viktigt komplement för att lösa helheten i projektet. Avtalets giltighet är villkorat av att beställaren erhåller ett lagakraftvunnet bygglov.

”Ett perfekt projekt för oss eftersom vi kan bygga klart husen helt och hållet i fabrik vilket medför en snabb och smidig etablering på byggplats. Vi har också utnyttjat potentialen på ett smart sätt med vårt ZIP element för att lösa en ekonomisk och väldigt bra taklösning” säger Zenergys VD Urban Stenevi i en kommentar.

Denna information är sådan som Zenergy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-04-15 09:20 CET.

Urban Stenevi VD

Zenergy AB (publ)