Zenergy AB (publ) – Driftsätter innovativ sol- och energilageranläggning åt Sveafastigheter

Zenergy driftsätter och överlämnar idag en komplett sol- och energilageranläggning på en av Sveafastigheters fastigheter i centrala Falun. Projektet inkluderar installation av solceller, energilager, värmesystem, smart styrning samt en realtidsuppdaterad tjänst för att optimera fastighetens energieffektivitet över tid.

Energieffektivitet och hållbarhet är idag avgörande inom fastighetssektorn och behovet av att anpassa fastigheter för att hantera strikta regelverk och stigande energikostnader är mer relevant än någonsin. Genom samarbetet med Zenergy vill Sveafastigheter både realisera sina egna hållbarhets- och energieffektiviseringsmål samt uppnå kompabilitet med EU:s klimatmål för 2030.

Med Zenergys leverans och expertis inom energioptimering har Sveafastigheter framgångsrikt energieffektiviserat en av sina fastigheter i Falun. Projektet inkluderar installation av solceller, energilager, värmesystem samt smart styrning, i kombination med ett komplett system för uppföljning av byggnadens energieffektivitetsprestanda.

Projektet visar hur teknisk innovation kan kombineras med miljöansvar för att skapa framtidens hållbara fastigheter och ge fastighetsägare effektiva verktyg för att möta de nya kraven.

Integrerade energiteknologier för optimal effektivitet

Genom installationen av solceller kan fastigheten nu generera ren, förnybar energi på plats. Det avancerade batterisystemet lagrar överskottsenergi och säkerställer en stabil och kontinuerlig energiförsörjning även under krävande förhållanden. Den smarta styrningen optimerar energianvändningen i realtid, vilket effektivt minskar kostnader och avlastar elnätet.

Säkerhet och effektivitet genom löpande energiuppföljning

Projektets långsiktiga framgång säkerställs genom ett omfattande kontrollsystem vilket garanterar att alla system fungerar optimalt och att eventuella problem hanteras snabbt. Kontrollsystemet övervakar, analyserar och optimerar energiförbrukningen, vilket ger full kontroll över fastighetens energiprestanda och säkerställer att alla komponenter fungerar på en optimerad nivå.

"För Sveafastigheter innebär detta projekt en stor fördel när det gäller att få full kontroll över våra fastigheters energiförbrukning och drift. Den integrerade lösningen med solceller, batterier, värmesystem, smart styrning och kontrollsystem ger oss inte bara bättre energiprestanda, utan också en ökad förutsägbarhet och säkerhet i vår fastighetsdrift. säger Jonas Larsson, Teknisk Chef på Sveafastigheter.

"Vi är både entusiastiska och stolta över detta samarbete med Sveafastigheter. Kombinationen av deras djupa engagemang för hållbarhet och vår tekniska expertis möjliggör en innovativ och effektiv lösning som kan bidra till att förändra fastighetsbranschen. Vi ser med tillförsikt framemot ett fortsatt stötta Sveafastigheters hållbaretsagenda” säger Nicklas Lundin, VD på Zenergy

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter äger, förvaltar och bygger attraktiva hyresrätter i tillväxtregioner i Sverige med ett totalt fastighetsvärde inklusive projekt om cirka 27,5 mdkr. Sveafastigheter förvaltar cirka 14 500 lägenheter i tillväxtregioner, varav cirka 94 procent är belägna i Sveriges tre största storstadsregioner och universitets- och högskolestäder, och har i tillägg cirka 7 900 lägenheter i sin utvecklingsportfölj.

Nicklas Lundin, VD
E-post: nicklas.lundin@zenergy.se
Telefon: 070 777 00 99

Zenergy AB är ett svenskt företag grundat 2009 som utvecklar, tillverkar och säljer brandsäkra, energi- och miljöbesparande moduler och byggmaterial för flexibla lösningar. Zenergy baserar sitt modulkoncept på en egenutvecklad, varumärkesskyddad och patenterad teknik: Zenergy ZIP-Element.

Zenergys aktie är noterad på Spotlight Stock Market (ZENZIP B) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på https://zenergy.se/investerare/

För mer information om Zenergy, vänligen besök: zenergy.se

Taggar: