Zenergy AB (publ) erhåller order om 7 MSEK inom befintligt ramavtal

I februari 2023 offentliggjorde Zenergy ett ramavtal med Mobilahus.se i Sverige AB. Totalt uppskattades avtalet till 25 MSEK under avtalsperioden. Zenergy har idag erhållet ett första avrop om 7 MSEK. Ordern kommer att levereras och intäktsföras under Q3 och Q4 2024.

Aktuellt avrop avser leverans av 7 st arkitektritade modulboenden som kommer uppföras i direkt anslutning till Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Skellefteå kommun präglas av en stark befolkningstillväxt.

Samhällsutvecklingsbolaget Ramboll uppger i en rapport beställd av Skellefteå kommunatt området bedöms växa med 16 000 invånare fram till 2030. Detta driver en naturlig efterfrågan på nya bostäder. Rambolls rapport förutspår behov av 9 000 nya bostäder fram till 2030.  Ett segment som hittills varit underexploaterat är premiumboende med hög standard ihop med en tydlig miljö- och energieffektivitetsprofil.

Genom Zenergys patenterade ZIP-element™ som grund kan nu Mobilahus erbjuda ett yt- och energieffektivt modulhus för regionen.

”Vi är stolta att tillsammans med Zenergy ta detta steg i Skellefteå. Det här är bara början, och vi ser redan flera potentiella områden i Skellefteå där vårt premiumboende kan göra verklig skillnad", säger Peter Thornéus, ägare och VD för Mobilahus.se  i Sverige AB.

”Zenergy tillsammans med Mobilahus sätter nu en ny standard för en modulbyggd premiumbostad. Vi ser med entusiasm fram emot att fortsätta stödja Mobilahus fortsatta etableringar i området”, säger Nicklas Lundin, VD i Zenergy.

De 7 st modulhusen kommer att börjas produceras i september i år och intäktsföras under årets tredje och fjärde kvartal.

Pressbilder

Högupplösta pressbilder kring projektet erhålls genom förfrågan till info@zenergy.se

Nicklas Lundin, VD
E-post: nicklas.lundin@zenergy.se
Telefon: 070 777 00 99

Zenergy AB är ett svenskt företag grundat 2009 som utvecklar, tillverkar och säljer brandsäkra, energi- och miljöbesparande moduler och byggmaterial för flexibla lösningar. Zenergy baserar sitt modulkoncept på en egenutvecklad, varumärkesskyddad och patenterad teknik: Zenergy ZIP-Element. Zenergys aktie är noterad på Spotlight Stock Market (ZENZIP B) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på https://zenergy.se/investerare/

Om Mobilahus.se i Sverige

Mobilahus i Sverige AB har sedan tidigare etablerat hus i Kiruna och Västerås och under flera år utvecklat och förfinat ett boendekoncept som utmanar och kompletterar den befintliga bostadsmarknaden. Deras arkitektritade hus, som produceras enligt svensk byggstandard i Skillingaryd, erbjuder en unik kombination av kvalitet och snabbhet i byggprocessen.

[1] https://skelleftea.se/2030/startsida/tillvaxtscenario

Taggar: