Zenergy AB (publ) tecknar strategiskt samarbete för lansering av ny produkt för stödtjänstmarknaden

Zenergy lanserade nyligen ett nytt affärsområde inom energilagring. För att ytterligare stärka kunderbjudandet har bolaget idag tecknat ett strategiskt sälj- och samarbetsavtal med ett av techbolaget Qamcom:s dotterbolag, Gridit AB.

Avtalet innebär även att Zenergy kan erbjuda ett helt nytt och innovativt koncept optimerat för stödtjänster inom industriell energioptimering för fastighets-, bygg-, vind, och solenergisektorn.

Intresset från fastighets- och byggindustrin att ställa om till mer hållbara energilösningar som sol- och vindenergi och samtidigt optimera energianvändningen, ökar kraftigt. Samtidigt är energianvändningen inom dessa sektorer volatil och riskerar skapa obalanser i elnätet.

Sedan en tid stimulerar Svenska kraftnät privata aktörer, att mot ersättning, erbjuda tjänster inom last-frekvens- och energibalansering som stödjer elnätets stabilitet och effektivitet (stödtjänster).

En av Zenergys huvudägare, techbolaget Qamcom AB, arbetar sedan en tid med koncept och tjänster kopplat mot morgondagens energioptimering. Ett av Qamcom:s dotterbolag, Gridit, har därför utvecklat ett helt nytt koncept för nästa generations frekvens- och lastbalanseringstjänster.

Konceptet använder den senaste teknologin för att erbjuda högre effektivitet och kapacitet jämfört med befintliga lösningar på marknaden. Med lägre driftskostnader och högre livslängd erbjuder produkten betydande besparingar för användarna.

”Vi är mycket entusiastiska för samarbetet med Qamcom och Gridit. Att kunna kombinera deras kompetens inom sensor-, AI- och mjukvaruutveckling ihop med vårt kunnande inom energilagring för fastigheter, skapar stora möjligheter. Den produkten som Gridit utvecklat fyller ett tydligt behov på marknaden och har möjlighet att omdefiniera sättet att se på stödtjänster. Att vi nu inom ramen för vårt nyligen lanserade affärsområde energilagring har möjlighet att ta detta till marknaden öppnar för både repetitiva intäkter och nya kundgrupper”, säger Nicklas Lundin, VD på Zenergy.

”Tillsammans med Zenergy får vi en mycket större möjlighet att nå ut till marknaden med vår patentsökta produkt och även våra övriga tjänster. Vi kan på så vis accelerera vår marknadsintroduktion och öka försäljningsvolymen. Svenska Kraftnäts efterfrågan på de lösningar vi erbjuder är väldigt stor.” säger Petter Wirfält, VD och grundare till Gridit.

Efter Svenska kraftnäts certifiering – potential till betydande repetitiva intäkter

Konceptet genomgår nu en certifieringsprocess hos Svenska kraftnät som beräknas vara klar under sommaren 2024. Konceptet bedöms kunna vara kommersiellt tillgängligt under hösten 2024.

I och med att konceptet adresserar en ännu oexploaterad del av energistödsmarknaden bedömer Zenergy, givet godkänd certifiering från Svenska kraftnät och god kundacceptans, att intäkterna från denna satsning kan bli betydande.

Om stödtjänstmarknaden

Stödtjänstmarknaden omfattar teknologier och tjänster som stödjer elnätets stabilitet och effektivitet. Dessa tjänster är avgörande för att hantera variationer i elproduktion och efterfrågan, särskilt med den ökande andelen förnybar energi. Genom att tillhandahålla snabba och flexibla lösningar bidrar stödtjänster till att säkerställa en pålitlig och stabil energiförsörjning. Investeringar i denna marknad är särskilt attraktiva just nu, då behovet av smarta lösningar för nätstabilitet och energilagring ökar i takt med den gröna omställningen.

Om Gridit

Gridit är ett ungt företag som kombinerar en modulär och skalbar mjukvaruplattform med avancerade elektriska kontrollsystem i syfte att nå stödtjänstmarknaden. Detta gör att Gridits partners både kan utnyttja potentialen hos sin existerande infrastruktur samt koppla upp nyinstallerad hårdvara – smart energioptimering för extra intäkter helt enkelt.

Om Qamcom

Qamcom är en ledande leverantör av avancerade teknologilösningar och en inkubator för innovativa teknikbolag. Med ett brett utbud av expertis inom olika teknologiska områden arbetar Qamcom för att omvandla teknik till värde för samhälle, industri och människa.

Nicklas Lundin, VD
E-post: nicklas.lundin@zenergy.se
Telefon: 070 777 00 99

Zenergy AB är ett svenskt företag grundat 2009 som utvecklar, tillverkar och säljer brandsäkra, energi- och miljöbesparande moduler och byggmaterial för flexibla lösningar. Zenergy baserar sitt modulkoncept på en egenutvecklad, varumärkesskyddad och patenterad teknik: Zenergy ZIP-Element.

Zenergys aktie är noterad på Spotlight Stock Market (ZENZIP B) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på https://zenergy.se/investerare/

För mer information om Zenergy, vänligen besök: zenergy.se

Taggar: