Zengun Group AB (publ) Delårsrapport januari – juni 2024

”För årets andra kvartal kan Zengun redovisa ett starkt resultat och en god orderingång. Vi har en hög produktionstakt och en stabil kassaposition. I kvartalet uppgick omsättningen till 736 Mkr och rörelseresultatet före avskrivningar till 44 Mkr.” Mick Salonen, vd och koncernchef

Andra kvartalet

Nettoomsättningen uppgick till 735,9 Mkr (693,2)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 44,4 Mkr (28,0) och motsvarande en EBITDA-marginal om 6,0% (4,0%)

Resultat före skatt uppgick till 29,5 Mkr (11,9)

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -76,9 Mkr (30,1)

Orderingången uppgick till 617,7 Mkr (389,7)

Orderstocken uppgick till 3 029,5 Mkr (3 178,7)

Första halvåret

Nettoomsättningen uppgick till 1 439,6 Mkr (1 381,8)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 81,9 Mkr (59,9) motsvarande en EBITDA-marginal om 5,7% (4,3%)

Resultat före skatt uppgick till 43,3 Mkr (28,3)

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,2 Mkr (63,0)

Orderingången uppgick till 1 677,4 Mkr (927,3)

Vd-ord

Projekt i världsklass
I början av maj invigdes det runda landmärket Forskaren, som Zengun har byggt på uppdrag av Vectura, i Hagastaden. Invigningen fick kunglig glans då statscheferna i Sverige och Danmark närvarade, tillsammans med hyresgäster, företrädare för life science-sektorn, akademin och politiken. Specialskriven musik framfördes av Sveriges Radios Symfoniorkester och Kungliga Filharmonikerna. Vi på Zengun är glada över att Forskaren har fått ett så varmt välkomnande i Stockholm, Sverige och världen.

I Sundbyberg tog vi nästa steg tillsammans med Fastighets AB Förvaltaren genom ett fas 2-avtal för kvarteret Kvarnstugan i Ursvik. Stommen i fastigheten blir en så kallad hybridstomme och byggs således delvis i trä. Utöver 113 hyreslägenheter blir det café, restaurang och kulturverksamhet. Trots ett utmanande marknadsläge som på många sätt försvårat bostadsbyggande kan Zengun och Förvaltaren nu berika Sundbyberg med ett eftertraktat bostadskvarter.

I Uppsala överlämnade vi den sista etappen av Campus Kronåsen i samverkan med Hemsö. Detta återbruksprojekt resulterade i imponerande låga koldioxidavtryck. Uppsala kommun och Lundellska skolan har nu flyttat in i de anrika lokalerna.

Under kvartalet slutförde vi dessutom renoveringen av Fisksätra Centrum åt Stena Fastigheter. Handelsplatsen har nu fått ett ordentligt lyft avseende ytskikt och tekniska installationer. Tillsammans med vår uppdragsgivare har vi skapat ett mer trivsamt och tryggt centrum, till glädje för alla boende och besökare i Fisksätra.

Under våren öppnade också Fabege Stockholms första Återbrukspark i Arenastaden. Planket runt parken har byggts tillsammans med elever från Yrkesgymnasiet i Solna och består av återanvänt trä. Zengun är stolta över att ha fått bidra till förverkligandet av denna fina och hållbara park.

Medarbetarnas hälsa i fokus
Kvartalets fina resultat hade inte varit möjligt utan våra kompetenta medarbetare. För att nå målet att vara Sveriges mest aktiva och välmående företag sjösatte vi tillsammans med IMR under kvartal två en individuell hälsosatsning som anpassas utifrån varje medarbetares mål och förutsättningar.

Sund konkurrens inom hela byggsektorn
Med kontroll av våra leverantörsled genom hela kedjan, från inköp och inskrivning till produktion, bidrar vi till sund konkurrens inom byggsektorn. Vi fortsatte även detta kvartal med strukturerade arbetsplatskontroller, som ett led i att motverka all form av arbetslivskriminalitet. Det är ett initiativ som uppskattas av såväl vår produktionsledande personal, som våra underentreprenörer och beställare.

Mick Salonen,
vd och koncernchef

Mick Salonen, vd och koncernchef, +46 (0) 70 569 66 73
Oskar Björklund, CFO, +46 (0) 79 072 84 57

Denna information är sådan information som Zengun Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2024 kl. 8.00 CEST.

Zengun drivs av att driva projekt. Vi verkar i Stockholm och Uppsala i nära samverkan med våra kunder och alltid med projektet och människor i centrum. Vi hjälper fastighetsägare att förädla sitt fastighetsbestånd, genom att i varje projekt erbjuda kunskap och kompetens som samverkans- och hållbarhetspartner under projektets hela livslängd. Vi bygger kommersiella fastigheter blandat med utvalda samhällsfastigheter och bostadsprojekt. Vi arbetar långsiktigt för våra medarbetare, kunder, omgivning och utvecklas ständigt för att göra varje projekt till ett referensprojekt. 2023 omsatte Zengun cirka 2,8 miljarder kronor och hade cirka 150 anställda. #zengunbyggerstaden