Zengun Group AB (publ) Helårsrapport januari – december 2023

”Trots branschens utmaningar uppnådde Zengun sin högsta omsättning någonsin. Under året uppgick omsättningen till 2 771 Mkr och rörelseresultatet före avskrivningar till 123 Mkr.” Mick Salonen, VD och koncernchef

Fjärde kvartalet

Nettoomsättningen uppgick till 781,3 Mkr (742,7)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 33,9 Mkr (26,0) motsvarande en EBITDA-marginal om 4,3% (3,5%)

Resultat före skatt uppgick till 16,9 Mkr (14,1)

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15,2 Mkr (67,7)

Orderingången uppgick till 722,6 Mkr (159,6)

Orderstocken uppgick till 2 791,7 Mkr (3 633,1)

Januari - December

Nettoomsättningen uppgick till 2 771,2 Mkr (2 468,8)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 122,8 Mkr (102,5) motsvarande en EBITDA-marginal om 4,4% (4,2%)

Resultat före skatt uppgick till 58,2 Mkr (45,7)

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 142,4 Mkr (74,1)

Orderingången uppgick till 1 929,9 Mkr (2 857,6)

Bygg- och anläggningsbranschen präglades under 2023 av ett komplext marknadsläge. Vi såg en kraftig inbromsning av bostadsbyggandet samtidigt som den kommersiella marknaden var fortsatt gynnsam, om än något avvaktande till följd av inflation och ränteläge. Trots dessa utmaningar uppnådde Zengun sin högsta omsättning någonsin. Under året uppgick omsättningen till 2 771 Mkr och rörelseresultatet före avskrivningar till 123 Mkr. Zengun har därigenom befäst sin marknadsposition i Storstockholm.

Hållbart samhällsbyggande
Forskaren i Hagastaden, som vi har uppfört på uppdrag av Vectura, öppnade under kvartalet för de första hyresgästerna. Forskaren ligger mitt i ett av världens främsta områden för life science. Här skapas möjligheter för nya framsteg när talanger, forskare och innovatörer samlas och samverkar på en och samma plats. Vi på Zengun är glada över att få ha bidragit till Stockholms nya innovationskluster med en märkesbyggnad som Forskaren.

Vi är också stolta över att Kvarter 1 i Haga Norra, Solna, vann utmärkelsen BREEAM Byggnad 2023 i november. Ett fantastiskt projekt som vi utför på uppdrag av Fabege. Det här priset, som delades ut på Sweden Green Building Awards, är Sveriges mest prestigefyllda pris inom hållbart samhällsbyggande. Det delas ut i tio kategorier, där samtliga nominerade visat stor vilja och förmåga att bidra till den gröna omställningen.

Utmärkt projektkvalitet
PQi – Utmärkt Projektkvalitet är ett årligt kvalitetspris inom bygg- och fastighetssektorn. Det tilldelas projekt som hållit extraordinär hög projektkvalitet över tid, utifrån Best Practice för branschen. Även här stod Kvarter 1 i Haga Norra som vinnare. Tillsammans med vår beställare Fabege formade vi tidigt gemensamma mål och ramar för det komplicerade projektet. Vi har projekterat och byggt en kontorsfastighet på 40 000 kvm med 2 200 registrerade arbetare som talar 15 olika språk. Tack vare vårt fina samarbete med Fabege och den samverkansmodell vi har i projektet har vi kunnat hålla tidsplan och kalkyl långt bättre än entreprenadindex. Detta trots en pandemi, svårigheter med materielleveranser och det rådande höga ränteläget.

Haga Norra är också ett av de projekt där vi utfört externa arbetsplatskontroller. Att utan några större avvikelser kunna hantera arbetsplatser korrekt, stora som små, ingår i Zenguns proaktiva kvalitetsarbete.

Medarbetarna skapar möjligheterna
Det är tuffa tider för många i vår bransch just nu. Vårt fina resultat hade inte varit möjligt utan den kompetens, erfarenhet och motivation som finns inom Zengun. När det råder högt tryck i produktionen, är det extra viktigt att vi säkerställer att våra medarbetare mår bra och kan utvecklas.

Zengun genomför två medarbetarenkäter varje år, den ena under årets sista kvartal. Trots det höga tempot och de ofta utmanande uppdragen har vårt index för både engagemang och ledarskap ökat sedan i våras. Jag är glad över att vårt index som attraktiv arbetsgivare ligger kvar högt över benchmark. Det ger oss mycket energi och kraft inför 2024.

Mick Salonen

Mick Salonen, VD och koncernchef, +46 (0) 70 569 66 73
Oskar Björklund, CFO, +46 (0) 79 072 84 57

Denna information är sådan information som Zengun Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2024 kl. 8.00 CET.

Zengun drivs av att driva projekt. Vi verkar i Stockholm och Mälardalen i nära samverkan med våra kunder och alltid med projektet och människor i centrum. Vi hjälper fastighetsägare att förädla sitt fastighetsbestånd, genom att i varje projekt erbjuda kunskap och kompetens som samverkans- och hållbarhetspartner under projektets hela livslängd. Vi bygger kommersiella fastigheter blandat med utvalda samhällsfastigheter och bostadsprojekt. Vi arbetar långsiktigt för våra medarbetare, kunder, omgivning och utvecklas ständigt för att göra varje projekt till ett referensprojekt. 2023 omsatte Zengun cirka 2,8 miljarder kronor och hade cirka 150 anställda. #zengunbyggerstaden