Zenterio: Halvårsrapport januari – juni 2016

April – Juni 2016

• Antal installerade licenser
    • Antalet installerade licenser som möjliggör mervärdestjänster växte med 24% under andra kvartalet, vilket innebär en ökning med 648 000 licenser till totalt 3,4 miljoner licenser
    • Nettoförsäljningen och övriga rörelseintäkter ökade med 108% jämfört med föregående kvartal till SEK 73,4 miljoner (SEK 35,3 miljoner)
    • EBITDA för kvartalet uppgick till SEK 6,2 miljoner (SEK -27,4 miljoner)
    • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till SEK -9,2 miljoner (SEK -36,1 miljoner)

Januari – Juni 2016

• Antal installerade licenser
    • Antalet installerade licenser som möjliggör mervärdestjänster växte med 25% under första halvåret, vilket innebär en ökning med 669 000 licenser till totalt 3,4 miljoner licenser
    • Nettoförsäljningen och övriga rörelseintäkter ökade med 77% jämfört med föregående kvartal till SEK 129,7 miljoner (SEK 73,3 miljoner)
    • EBITDA för det första halvåret uppgick till SEK 3,8 miljoner (SEK -46,6 miljoner)
    • Nettoresultatet för första halvåret uppgick till SEK -25,0 miljoner (SEK -63,8 miljoner)

Händelser efter periodens utgång

• Den 13 juli, 2016 meddelande Zenterio att man slutit ett avtal med Megacable, Mexikos största multisystemsoperatör (MSO).
  • Den 25 juli 2016, meddelande Zenterio att man avyttrat sitt kvalitets- och funktionalitetstestningsföretag Labatus till Eurofins Scientific.

Jörgen Nilsson, vd på Zenterio, kommenterar:

Idag är jag mycket glad och stolt över att kunna berätta att Zenterio, för första gången någonsin, har stängt ett EBITDA-positivt kvartal. Det är något som naturligtvis har varit ett långsiktigt mål för företaget och något som jag personligen, sedan jag tillträdde som VD i april förra året, har fokuserat på att uppnå parallellt med en fortsatt tillväxt. Förbättringen är resultatet av hårt arbete och det stora engagemang som hela Zenterios organisation har visat, och det är något som vi kommer att fortsätta bygga vidare på framöver. Det är uppmuntrande att se vad vi kan uppnå tillsammans och det stärker vårt självförtroende. Utöver att det ökar vår trovärdighet så är det dessutom en bekräftelse på att de kommersiella förbättringar och de effektiviseringar av verksamheten som vi genomfört sedan hösten 2015 har varit framgångsrika.

EBITDA för andra kvartalet 2016 uppgick till 6,2 miljoner kronor jämfört med -27,4 miljoner kronor under samma period föregående år. EBITDA för hela sexmånadersperioden förbättrades med drygt 50 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år och vi uppnådde ett positivt EBITDA på 3,8 miljoner kronor. Dessa resultat, tillsammans med den framgångsrika utgivningen av konvertibler om 65 miljoner kronor tidigare i år och den kommande företrädesemissionen om cirka 50 miljoner kronor som ska genomföras under andra halvan av 2016, innebär att Zenterio, ur ett finansiellt perspektiv, är väl förberett för ytterligare expansion.

Att vi har lyckats uppnå dessa resultat betyder dock inte att vi är nöjda, utan vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att bygga en framgångsrik och varaktig verksamhet. En del i detta är naturligtvis att locka nya kunder genom att utnyttja tidigare framgångsrika projekt. I juli, det vill säga efter periodens utgång, kunde vi berätta om vår största framgång hittills på den latinamerikanska marknaden när vi slöt ett avtal med Megacable, Mexikos största MSO (multisystemsoperatör). Projektet kommer att ledas från vårt Atlanta-kontor med stöd från våra resurser i Linköping.

Utöver detta har vi arbetat vidare med våra befintliga projekt och under andra kvartalet har vi också släppt den största programvaruuppdateringen i vår historia, vilket har skett inom ramen för vårt engagemang med Deutsche Telekom Group. Denna leverans är ännu en milstolpe för Zenterio och det är en bekräftelse både på kvaliteten på vår programvara och på vår förmåga att leverera i den omfattning som behövs när det handlar om Tier 1-operatörer. Det som gör den nya versionen unik är att det är första gången som vi har förintegrerat en OTT-lösning i Zenterio OS, vilket innebär att vi nu kombinerar det bästa av linjär-TV och Internet-TV i en sömlös lösning som fungerar på alla enheter.

Kanske än viktigare är dock att allt ovanstående är något som härrör från det hårda arbete som vi har bedrivit för att effektivisera och förbättra vår verksamhet och våra arbetssätt inom ramen för det program vi sjösatte hösten 2015. Arbetet handlar om att verkligen agera utifrån våra kärnvärden och att bygga en företagskultur som är stöttande och motiverande samtidigt som vi ser till att göra rätt saker. Vi har också fått stöd från nyckelkunder för att förbättra vårt sätt att arbeta, vilket vi är oerhört tacksamma för, och vi uppskattar det värdefulla samarbete som detta har inspirerat till.

Dessutom har vi sett över vår företagsstruktur och vilka verksamheter som är relevanta ha inom företaget. Efter halvårsskiftet kom vi därför överens om försäljning av vårt kvalitets- och funktionalitetstestningsföretag Labatus till Eurofins. Affären slutfördes i början av tredje kvartalet och även om Labatus inte längre kommer att vara en del av Zenterio, kommer vi fortsätta att ha en nära relation och samarbeta både på nuvarande och framtida projekt.

Vid sidan om alla dessa spännande händelser är vi mitt uppe i förberedelserna inför IBC-konferensen i Amsterdam i september. Där kommer vi att visa upp den senaste versionen av Zenterio OS, JetUI och våra dataanalys- och reklamlösningar, Zenterio Audience och Zenterio Engage.

Sist men inte minst vill jag ta tillfället i akt att tacka alla medarbetare för deras hårda arbete, engagemang och tro på vad vi gör. Utan våra medarbetare skulle inte dessa resultat kunnat vara möjliga. Naturligtvis vill jag också tacka våra kunder och partner, vår styrelse och våra aktieägare för deras stöd och det förtroende de har visat. Jag är övertygad om att vi, tillsammans, kan göra resten av 2016 lika spännande som första halvan av året har varit.

För mer information, vänligen kontakta:
Jörgen Nilsson, CEO
E-post: jorgen.nilsson@zenterio.com

Mattias Arnelund, CFO
E-post: mattias.arnelund@zenterio.com
Mobil: +46 70-789 5812

Zenterio erbjuder en helhetslösning för interaktiv TV genom sitt oberoende operativsystem Zenterio OS. Zenterio erbjuder också ett intuitivt användargränssnitt, ett kraftfullt verktyg för dataanalys, konsulttjänster samt mervärdestjänster till TV-operatörer. Zenterio samarbetar med globala systemintegratörer, tillverkare av digital-TV-boxar, säkerhetslösningar och microchip samt företag som erbjuder interaktiva tjänster. Zenterio har kontor i Stockholm, Linköping och Atlanta. Zenterio ägs av privata investerare och private equity-bolaget Scope. Styrelseordförande i Zenterio är Nokias tidigare vd Olli-Pekka Kallasvuo, och vd på Zenterio är Jörgen Nilsson. För mer information vänligen besök www.zenterio.com.