Zenterio gör genombrottsaffär med tyska TV-jätten Deutsche Telekom i Ungern

Magyar Telekom, en ungersk betal-tv-operatör och dotterbolag till ett av världens största telekombolag, köper Zenterios oberoende lösning för interaktiv TV

Zenterio, oberoende mjukvaruleverantör inom interaktiva TV-tjänster, meddelar idag att Magyar Telekom, ett dotterbolag till tyska Deutsche Telekom, väljer Zenterio OS för implementering i digitalboxar. Magyar Telekom har över 400 000 TV-kunder. Affären gör det dessutom enkelt för Deutsche Telekom att även välja Zenterios oberoende lösning för att standardisera sin mjukvaruplattform på sina samtliga nio europeiska TV-marknader.

Med Zenterios lösning får Magyar en harmoniserad mjukvaruplattform som möjliggör för tv-operatören att snabbt och kostnadseffektivt rulla ut nästa generation interaktiva tjänster till sina betal-tv kunder. Det oberoende operativsystem Zenterio OS är kompatibelt med all befintlig hårdvara och löser därför TV-marknadens problem med en fragmenterad mjukvarumiljö, vilket varit en av operatörernas huvudsakliga utmaningar när det gäller att utveckla och lansera nya tv-tjänster.

– Att Deutsche Telekom nu väljer Zenterios mjukvaruplattform ser vi som ett tecken på att TV-marknaden är på väg mot en stor förändring där allt fler operatörer väljer att standardisera sin mjukvarumiljö för att en gång för alla lösa det problem som hindrat en snabb innovationstakt, säger Robin Rutili, vd på Zenterio.
– Zenterio erbjuder betal-tv operatörerna en oberoende lösning som möjliggör för dem att erbjuda precis de interaktiva TV-tjänster som konsumenterna efterfrågar men också en långvarig mjukvarulösning och flexibel grund på vilken de i framtiden kan utveckla nästa generation betal-TV erbjudanden.

Enligt en global marknadsundersökning* ser 9 av 10 beslutsfattare på TV-marknaden att det finns ett stort behov av att uppgradera sina betal-tv erbjudanden med nya interaktiva tjänster men att uppgiften samtidigt kompliceras av att det idag finns upp mot 100 olika operativsystem i marknadens befintliga hårdvarubas.

Zenterio OS är ett standardiserat och oberoende mjukvaruplattform för interaktiva TV-tjänster. Med det oberoende operativsystemet Zenterio OS blir det enklare för tv-operatörer att snabbt utveckla tjänster och applikationer efter marknadens behov.

*Interactive TV: The Big Picture, marknadsundersökning gjord 2013 av Digital TV Europe på uppdrag av Zenterio.

Presskontakt:
För ytterligare information, kontakta Daniel Harju på 070 432 32 65 /  daniel.harju@angseliusronn.se

Svenska tillväxtbolaget Zenterio skapar en enhetlig, oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV som är positionerat för att bli en global standard. Zenterio OS kan användas i all ny och existerande hårdvara. Zenterios operativsystem gör det möjligt att rulla ut nya tjänster och applikationer till TV-tittare snabbare och billigare. Kunder är TV-operatörer, globala systemintegratörer samt leverantörer av digital-TV boxar. Bland Zenterios anställda finns 24 nationaliteter. Zenterio har huvudkontor i Stockholm och utvecklingscenter i Linköping, med ytterligare försäljningskontor i Prag i Tjeckien och i Milano i Italien. Zenterio är ett onoterat bolag och ägs till största delen av privata investerare och private equity-bolaget Scope. www.zenterio.com