Zenterio inleder strategiskt partnerskap med Metrological

Samarbetet möjliggör för betal-TV-operatörer att effektivare öka sina intäkter från interaktiva tjänster

Stockholm, 4 december 2014 - Zenterio, som levererar en oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV, och Metrological, som är en ledande leverantör av App store-lösningar för TV-appar, har inlett ett strategiskt samarbete. Genom att kombinera Zenterio OS och Metrologicals produktportfölj kan båda företagen nu erbjuda ett attraktivt sammansatt paket av inkomstgenererande tjänster till TV-operatörer.

– Betal-TV-operatörernas har en lysande position eftersom de har en möjlighet att skapa ett attraktivt användargränssnitt och därigenom erbjuda en eftertraktad digital underhållningstjänst gentemot konsumenterna. Ett starkt erbjudande baseras på TV-operatörernas insikter om konsumenternas preferenser och den kapacitet de har att erbjuda tjänster till ett attraktivt pris. Kombinationen av Metrologicals kraftfulla ekosystem av applikationer och Zenterios plattform gör det möjligt för TV-operatörer att till fullo dra nytta av sin position på marknaden och i värdekedjan, existerande infrastruktur och tillgången på innehåll på ett fantastiskt sätt. Vår avsikt är att tillhandahålla en lösning som gör att TV-operatörer direkt kan börja generera intäkter från tjänster och ständigt utveckla sitt affärserbjudande, säger Robin Rutili, vd för Zenterio.

Partnersamarbetet kommer också gynna systemintegratörer, vilka kommer kunna erbjuda Metrologicals plattform som en förinstallerad del i Zenterio OS, samt för innehållsleverantörer, som får en utökad räckvidd på marknaden för sina tjänster.

Metrological har utvecklat en ramverksteknik i vilken operatörer kan lansera, driva och tjäna pengar på sina app-butiker. Genom att integrera Zenterios och Metrologicals mjukvarulösningar skapas unika möjligheter vad det gäller inkomstgenerering från attraktiva innehållstjänster och applikationer på nya innovativa sätt, så som personalisering och avancerade funktioner för att söka och upptäcka innehåll.

– Betal-TV-operatörerna har krav på sig att minska kundbortfallet och öka sin ARPU, det vill säga den genomsnittliga intäkten per användare, till lägsta kostnad. Metrological Application Platform ger konsumenterna det innehåll de vill ha, vid rätt ögonblick och i den enheten de vill använda. Kombinationen av våra plattformar gör att våra kunder kan ta itu med konsumenternas behov och leverera ett anpassat innehåll som utgår från konsumentens preferenser, stärker kundlojaliteten och ökar möjligheterna att tjäna pengar på betal-TV-operatörernas erbjudande, säger Jeroen Ghijsen, vd för Metrological.

För mer information vänligen kontakta:
Pelle Rosell, CMO, Zenterio
+46 70 926 2733; pelle.rosell@zenterio.com

Thijs Bijleveld, SVP Sales & Marketing , Metrological
+31 6 5345 2370; t.bijleveld@metrological.com

Zenterio skapar en enhetlig, oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV som är positionerat för att bli en global standard. Zenterio OS kan användas i ny och existerande hårdvara och gör det möjligt för TV-operatörer att lansera nya tjänster och applikationer till TV-tittare väsentligt snabbare och till lägre kostnad. Zenterios kunder är TV-operatörer, globala systemintegratörer samt leverantörer av digital-TV boxar. Zenterio har 150 anställda med 24 nationaliteter och har huvudkontor i Stockholm och utvecklingscenter i Linköping samt försäljningskontor i Tjeckien och Italien. Zenterio ett privat bolag och ägs till största del av nordiska, privata och institutionella, investerare. Största enskilda ägare är Scope, ett svenskt private equity-bolag. www.zenterio.com

Zenterios operativsystem fungerar med de allra flesta typer av hårdvara som finns på marknaden idag. För TV-operatörer möjliggör Zenterios mjukvara en snabb harmonisering av den fragmenterade bas av mjukvara som operatören har idag då den kan utnyttjas både på ny och redan driftsatt hårdvara. Med en harmoniserad lösning kan operatören snabbt och kostnadseffektivt tillhandahålla nya interaktiva applikationer och tjänster till slutkunden. Utöver ett unikt hårdvarustöd har Zenterios mjukvara marknadsledande prestanda och ett flexibelt sätt att lägga till nya funktioner. För systemintegratörer skapar Zenterios produkt ett enhetligt stöd för deras nya lösningar, som möjliggör TV operatörernas interaktiva tjänster. För TV-tittaren innebär det en förbättrad upplevelse, ett ökat utbud av tjänster och större tillgänglighet till nya applikationer.

About Metrological
Metrological, med huvudkontor i Holland, levererar en komplett produktsvit som gör det möjligt för operatörer att lansera App Stores, för TV och multi-skärmar, under eget varumärke för att öka ARPU, minska kundtappet och förbättra tittarupplevelsen och lojalitet. Metrologicals produktportfölj består av: Metrological App Framework, Metrological App Store, Metrological App Manager, Metrological Unified Experience, Metrological Dashboard samt Metrological Content. För mer information besök: www.metrological.com