Zenterio och Vestel lanserar en digital TV-lösning anpassad för den afrikanska TV-marknaden

• Zenterio inleder en kommersiell satsning i Rwanda och Uganda tillsammans med en av Europas största TV-tillverkare
  • Zenterios genombrott i Afrika för marksänd digital-TV sker samtidigt som 47 afrikanska länder planerar att övergå från analoga till digitala TV-nät

Zenterio och Vestel lanserar nu en digital set-top box speciellt anpassad för den växande afrikanska TV-marknaden. Den kommersiella satsningen sker tillsammans med lokala partners, SysCorp och TACT, och inleds 18 månader innan 47 afrikanska länder övergår från analoga till digitala markbundna tv-nät.

Lösningen är speciellt utformat för den nya generationens markbundna digital-TV, vilket möjliggör sändningar i HDTV kvalitet.

– Övergången till DVB-T2 är nästa steg på den afrikanska TV-marknaden. Redan nästa år planerar majoriteten av Afrikas länder att migrera till digitalt och Zenterios oberoende lösning gör det möjligt för TV-operatörer att rulla ut nya tjänster oavsett hårdvara, säger Samuel Lindstedt, vd för Zenterio.

Digital-TV boxen är utrustat med Zenterios oberoende operativsystem Zenterio OS och möjliggör för tittare att se dussintals tv-kanaler i digital kvalitet, gratis och utan extra avgifter. Med Zenterio OS är det också enklare för tv-operatörer att utveckla tjänster och applikationer efter marknadens behov, som exempelvis en DVB-T2 hybrid med extra interaktiva tjänster som Video-On-Demand och Catch-Up TV.

– Vi kommer fortsätta att arbeta tillsammans med våra partner för att utveckla lösningar för den afrikanska TV-marknaden. Vi erbjuder redan en kortlös betal-TV lösning som fungerar på redan existerande digital-TV boxar, vilket innebär besparingar för både TV-operatörer och kunder, säger Samuel Lindstedt.

– Afrika är en viktig marknad för Vestel och vi är glada att inleda försäljningen av digital-TV boxar i Rwanda och Uganda. Vi hoppas kunna expandera försäljningen till andra afrikanska marknader inom de kommande åren, säger Hakan Kutlu, Deputy General Manager på Vestel.

Presskontakt:
För ytterligare information, kontakta Daniel Harju på 070 432 32 65 /  daniel.harju@angseliusronn.se

Svenska tillväxtbolaget Zenterio skapar en enhetlig, oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV som är positionerat för att bli en global standard. Zenterio OS kan användas i all ny och existerande hårdvara. Zenterios operativsystem gör det möjligt att rulla ut nya tjänster och applikationer till TV-tittare snabbare och billigare. Kunder är TV-operatörer, globala systemintegratörer samt leverantörer av digital-TV boxar. Bland Zenterios anställda finns 24 nationaliteter. Zenterio har huvudkontor i Stockholm och utvecklingscenter i Linköping, med ytterligare försäljningskontor i Prag i Tjeckien och i Milano i Italien. Zenterio är ett onoterat bolag och ägs till största delen av privata investerare och bolagets personal. www.zenterio.com

Om Vestel
Vestel är en av Europas största TV-tillverkare med en omsättning på ungefär € 5 miljarder (2012). I Vestel Group ingår 29 företag inom tillverkning, teknikutveckling, marknadsföring och distribution av konsumentelektronik, mobilteknik, LED-belysning och hushållsprodukter.