Zenterio tar in 10 miljoner euro för internationell expansion

Stockholm den 24 juni 2013 Zenterio, som utvecklar ett oberoende operativsystem för interaktiv TV och digitalboxar, tar in närmare 87 miljoner kronor i kapital från Scope, varav 22 miljoner under hösten 2013. Kapitaltillskottet kommer från riskkapitalfonden Scope Growth III L.P. och kommer främst användas för en internationell expansion och för att möta kunders och partners behov. Zenterio siktar på att bli världsledande inom mjukvara för interaktiv TV.

Zenterios operativsystem gör det möjligt att rulla ut nya tjänster till TV-tittare snabbare och billigare på bolagets enhetliga mjukvaruplattform. Bolaget grundades 2002 och har sitt utvecklingscenter i Linköping och huvudkontor i Stockholm.

– Zenterio revolutionerar marknaden för interaktiv TV. Bolaget har en väl etablerad position på marknaden och det ska bli mycket spännande att ta tillvara på den enorma potential vi ser, säger Fredrik Oweson, partner på Scope.

Scope är en private equity firma som investerar i nordiska tillväxtbolag och har ett 10-tal investeringar i bolag inom olika branscher. Fredrik Oweson blir styrelseledamot i Zenterio i samband med investeringen.

– I Scope har vi funnit en långsiktig partner, som kommer att bidra med sin långa och gedigna erfarenhet av företag med internationella tillväxtambitioner, säger Olli-Pekka Kallasvuo, styrelseordförande i Zenterio.

Olli-Pekka Kallasvuo, Nokias f.d. koncernchef, tillträdde i början av 2013 som styrelseordförande.

En extra bolagstämma kommer att hållas den 9 juli 2013. Ytterligare information kommer finnas tillgänglig på www.zenterio.com. Investeringen görs via en riktad nyemission och har förankrats hos 2/3 av befintliga aktieägare.

Svenska Zenterio skapar en enhetlig, oberoende mjukvaruplattform för interaktiv-TV. Kunder är TV-operatörer, globala systemintegratörer samt TV- och digitalboxleverantörer. Zenterios operativsystem gör det möjligt att rulla ut nya tjänster till TV-tittare snabbare och billigare. Zenterio har huvudkontor i Stockholm och utvecklingscenter i Linköping, med ytterligare försäljningskontor i Prag i Tjeckien och i Milano i Italien. Zenterio är ett onoterat bolag och ägs till största delen av privata investerare och bolagets personal. Mer information: www.zenterio.com

Kontaktuppgifter Zenterio:
Mattias Arnelund, CFO Zenterio
Email: mattias.arnelund@zenterio.com

Om Scope
Scope är ett riskkapitalbolag som tillsammans med entreprenörer investerar i nordiska tillväxtbolag med attraktiva affärsmodeller. Som aktiv ägare samarbetar Scope med ledningen i bolagen för att bygga företag med global och hållbar tillväxt. Scope förvaltar idag tre fonder med ett sammanlagt kapital som överstiger 190 miljoner euro. För mer information, se www.scope.se.

Kontaktuppgifter Scope:
Fredrik Oweson, Partner Scope