• Zenterio AB/

Zenterio tecknar strategiskt samarbetsavtal med rekommendations- och söktjänstleverantören XroadMedia

Zenterio, som skapat en oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV, och XroadMedia, en leverantör av rekommendations- och söktjänster för innehåll, har tecknat ett partnerskapsavtal. Partnerskapet innebär att XroadMedia kommer att integrera sin avancerade personaliseringstjänst Ncanto i Zenterios operativsystem. Kombinationen av Zenterio OS och XroadMedias produktsvit innebär att de båda företagen nu kommer att kunna erbjuda ett attraktivt kombinationspaket för sök och rekommendation gentemot tv-operatörerna.

- Tillgången till TV-innehåll, både on-demand och linjärsänt, är på snabb uppgång. En stor utmaning för dagens TV-tittare är dock att hitta TV-innehåll som är relevant och intressant för dem. Samarbetet med XroadMedia innebär att Zenterios kunder och partners från och med nu kan erbjuda en personaliserad sök- och rekommendationstjänst som ökar attraktionskraften i deras TV-erbjudanden enormt, säger Robin Rutili, vd, Zenterio.

Zenterio OS kommer att stödja Ncanto som är XroadMedias mjukvara för identifiering av relevant innehåll utifrån konsumentens beteende, intresse och sociala profil. TV-operatörer och innehållsägare kommer därmed att kunna maximera sina intäktsströmmar genom att skräddarsy erbjudanden för enskilda användarprofiler.

- Ncanto hjälper tv-tittarna att hitta innehåll som verkligen intresserar dem, var som helst och när som helst. Genom att kombinera Ncanto med de möjligheter och den skalbarhet som finns i Zenterio OS öppnas många nya attraktiva affärsmöjligheter för oss, säger Adolf Proidl, VD och grundare, XroadMedia.

För mer information, vänligen kontakta:
Pelle Rosell, CMO, Zenterio
Telefon: +46 70-926 2733
E-mail: pelle.rosell@zenterio.com

Zenterio erbjuder Zenterio OS, en oberoende mjukvaruplattform för interaktiv TV som är positionerat att bli en global standard. Zenterio samarbetar med
globala systemintegratörer, tillvekare av digital-TV-boxar, säkerhetslösningar, microchips samt företag som erbjuder interaktiva tjänster. Zenterio har över 200 anställda av 25 nationaliteter. Zenterio har kontor i Stockholm, Linköping och Atlanta. Zenterio ägs av privata investerare och provate equity-bolaget Scope. Styrelseordförande i Zenterio är Olli-Pekka Kallasvuo, tidigare VD på Nokia. www.zenterio.com

Om Xroadmedia
XroadMedia har utvecklat Ncanto, nästa generations lösning för att söka, rekommendera och målgruppsanpassa innehåll. Med mer än 10 års produkt- och marknadsundersökningar i ryggen, liksom kunduppdrag inom internet-, media- och tv-branschen, är Ncanto en innovativ back-endlösning optimerad för moln- och serverbaserad distribution. XroadMedia har sitt huvudkontor i Wien, Österrike, och ytterligare ett kontor i London, Storbritannien.