• Zeonda/

Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge väljer ny svensk metod som permanent förhindrar legionella

Report this content

Med hjälp av ny svensk patenterad teknik helt fri från kemikalier vill neonatalavdelningen på Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge slippa fler legionellautbrott i framtiden. Allt fler sjukhus, hotell och vårdhem sneglar nu på den unika cirkulationsmetoden.

Varje år upptäcks cirka 200 legionellafall i Sverige. Legionellabakterierna uppstår i stillastående tappvattensystem, förorsakar legionärssjuka och pontiacfeber och har i några fall lett till dödlig utgång. För neonatalenheten på Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, är det av yttersta vikt att hålla sin miljö fri från bakterier, därför har man nu valt att installera den så kallade cirkulationsmetoden från svenska Gemedic. – I vårt uppdrag med ombyggnationen för neonatalavdelningen ingår att höja nivån på skyddet mot bland annat legionellabakterier. Under projekteringen har vi konstruerat ett system för att försöka utesluta förekomst av legionellabakterier. I systemet ingår bland mycket annat delar från Zeondas cirkulationsmetod, säger Fredrik Hagel projektledare på Locum AB. Metoden, som har världspatent, sköter sig helt själv och kan enklast beskrivas som ett system som tillåter ständig vattencirkulation och på så sätt förhindrar all bakterietillväxt i vattensystemet. Metoden är helt naturlig och fungerar utan några som helst kemikalier. Allt fler börjar nu få upp ögonen för den svenska uppfinningen, främst sjukhus, äldreboende, hotell och olika offentliga anläggningar såsom exempelvis badanläggningar. – Larmen om legionella duggar tätt. Problemet uppstår överallt, i såväl bostäder som på hotell, sjukhus och arbetsplatser. Och sällan har något varit så onödigt. Våra konkurrenter får säga vad de vill, men det här är den enda metoden som permanent tar bort legionella och tillväxt av andra bakterier. Metoden är testad av Smittskyddsinstitutet. Förutom att vara en permanent lösning på legionellaproblemet, och därmed spara människoliv, så är metoden även ekonomisk och miljöprogressiv. Det är därför jag har engagerat mig i det här företaget, säger Henry Juhlander, vd på Zeonda, som har alla patenträttigheter. Bolaget, som bland annat har näringslivsprofiler som Lars-Ove Håkansson och Björn Wolrath i styrelsen, planerar nu även en utlandssatsning. I Sverige marknadsförs produkterna under varumärket Gemedic.

Taggar: