Nordiska ZetaDagen 2010: "Viktigt för detalj- handeln att utveckla mötet med kunden i butik"

Att utveckla mötet med kunden i butiken blir allt viktigare för detalj- och servicehandeln. Det framgår av aktuell statistik som visar att investeringarna i butikskommunikation växer snabbare än traditionella reklamkanaler. Kommunikationen i butik var också temat när den Nordiska ZetaDagen ordnades i Stockholm för tredje gången torsdagen 25 november.

I programmet deltog bland andra Ingrid Jonasson Blank som tills nyligen var vice VD på ICA Sverige AB. I denna egenskap var hon Sveriges största medieköpare och aktiv i ICAs satsning på rörliga butiksmedia, så kallad Digital Signage.

- Inom detaljhandeln satsar man på all slags reklam och sedan blir det lite av att hålla tummarna för att det ska ge önskat resultat i butik. Med rörliga butiksmedia kan vi i stället följa kunden in i butiken, ända fram till kassan. Där kan mediet inspirera kunderna och förbättra butiksmiljön så att kunderna trivs.

- För detta krävs naturligtvis investeringar i butikerna, men dessa kan räknas hem i form av ökad försäljning, bättre butiksupplevelse, längre tid för kunden i butiken och genom att vi kan erbjuda  varumärkesleverantörerna en ny, effektiv mediekanal, förklarade Ingrid Jonasson Blank.

Årets ZetaDag var upplagd för att ge en bred belysning av butikskommunikationen i detalj- och servicehandel. I programmet deltog representanter för mediebyråer, medieproducenter och varumärkesleverantörer samt forskare. Bland talarna fanns Urban Hilding, CEO för mediebyrån IMU, Erika Bennerholt, business unit manager från L´Oréal Sverige och rektorn för Handelshögskolans Center for Retailing Jens Nordfält, som forskar kring hur rörliga media påverkar konsumenten och köpbesluten i butik.

Initiativet till Nordiska ZetaDagen kommer från ZetaDisplay AB (publ), som strävar efter att bli Nordens ledande leverantör av plattformar för rörliga media.

- Kommunikationen med kunden i butik blir allt viktigare för detalj- och servicehandeln samtidigt som satsningarna på digitala rörliga media ökar. Det skapar ett sug efter mer kunskap hos marknadens olika aktörer som behöver välja rätt mediekanaler och kunna använda dem effektivt. Därför vill vi dela med oss av erfarenheter från både företag och forskare, förklarar Leif Liljebrunn, CEO för ZetaDisplay.

Leif Liljebrunn hänvisar bland annat till statistik från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, som visar att investeringarna i butikspromotion inklusive butiksmedia ökade med nästan 50 procent under 2006-2009 trots försvagningen av konjunkturen samtidigt som de totala medieinvesteringarna minskade. Särskilt snabbt växte Digital Signage eller rörliga butiksmedia som håller på att bli en etablerad mediekanal riktad till kunden i butiken.

Dagen avslutades med en paneldebatt med representanterna för handeln, mediebyråer, varumärkesleverantörer och forskning. En central fråga var hur effektivt rörliga butiksmedia är och där kunde forskaren Jens Nordfält lämna tydliga besked från sin och andras forskning:

- Det finns massor med undersökningar som visar att kommunikation i butik för det mesta är mer effektiv än de andra kanaler som handeln vanligen använder. Och när man frågar kunderna är svaret entydigt att man vill ha mer information om produkterna i butikerna.

ZetaDisplay befinner sig i en expansiv fas och har positionerat sig på marknaden genom att kunna påvisa märkbart ökad försäljning och ökad kundkommunikation för sina kunder med hjälp av bolagets medieplattform för Digital Signage.

ZetaDisplay AB med huvudkontor i Malmö och dotterbolag i Köpenhamn, Helsingfors och Oslo är en ledande leverantör av plattformar för bland annat rörlig butiksinformation som används för att skapa ökad försäljning och positiv upplevelse för konsumenten inom detaljhandeln och publik miljö. Med hjälp av företagets patenterade teknik kan exempelvis reklamfilm överföras via mobiltelefonnätet eller bredband och presenteras i ett nätverk av fast installerade och mobila digitala displayer. ZetaDisplay växer snabbt både i Sverige och internationellt och företagets lösningar används bland annat av ICA, Euromaster, Team Sportia, Volkswagen Group, Ringo, Garant Sko, Extra Leker, Magasin du Nord, Blockbuster, Legekæden, KotiPizza, Alko och RAY Gold Dust.