• ZetaDisplay AB/

ZetaDisplay stärker satsningarna på tillväxt:     Föreslår Ingrid Jonasson Blank till ny styrelseledamot

ZetaDisplay AB (publ) tar ett nytt steg i sin utveckling genom att föreslå ICA Sveriges tidigare vice VD Ingrid Jonasson Blank till ny ledamot av styrelsen.  Avsikten är att hon ska tillföra kunskap och erfarenhet från detaljhandeln som kan ytterligare stärka ZetaDisplays satsningar inom rörlig butikskommunikation - också kallad Digital Signage. Sedan tidigare ingår bland andra IKEAs tidigare koncernchef Anders Moberg i styrelsen.

Ingrid Jonasson Blank har varit verksam inom ICA-koncernen sedan 1986, senast som vice VD i ICA Sverige AB med ansvar för marknadsfunktionen. Hon var bland annat marknadsdirektör när den framgångsrika tevereklamen om ICA-Stig utvecklades. Hon är sedan tidigare ledamot av styrelserna för Bilia, TeliaSonera, Fiskars och Forma Publishing Group och lämnade ICA-koncernen i september 2010 för att bland annat arbeta på styrelsenivå i olika företag.

- Jag ser Digital Signage som ett otroligt spännande medium. Det skapar upplevelser i butikerna och gör att man kan komma nära kunderna i köpögonblicket. Jag är övertygad om att Digital Signage kommer att bli en viktig del i mediemixen för alla aktörer inom handeln och jag hoppas kunna bidra till att utveckla ZetaDisplays erbjudande ytterligare, kommenterar Ingrid Jonasson Blank.

ZetaDisplays koncernchef Leif Liljebrunn ser flera fördelar med förstärkningen av bolagets styrelse:

- Det är bra för vår fortsatta expansion att vi knyter kvalificerad kompetens från detaljhandeln till oss. Eftersom många av våra kunder är stora detaljhandels­kedjor är det också värdefullt med erfarenheter av hur stora företag arbetar och drivs, allra helst som ICA är en viktig kund till oss och har satsat stort på Digital Signage.

- Vi ser Ingrid Jonasson Blanks engagemang för vår verksamhet som en bekräftelse på den stora potentialen för Digital Signage och på att ZetaDisplay ligger långt framme i utvecklingen.

Sedan förra året ingår Anders Moberg i ZetaDisplays styrelse där han tillför internationell erfarenhet, bland annat från sina tidigare uppdrag som koncernchef för IKEA, chef för amerikanska Home Depots internationella verksamhet samt som koncernchef för nederländska livsmedelskoncernen Ahold och Majid Al Futtaim Group i Dubai.

ZetaDisplay kommer att kalla till en extra bolagsstämma 16 november för beslut om förslaget att välja in Ingrid Jonasson Blank i styrelsen.

ZetaDisplay befinner sig i en expansiv fas både i Sverige och internationellt. Företaget har positionerat sig på marknaden genom att kunna påvisa märkbart ökad försäljning och förbättrad kundkommunikation för sina kunder med hjälp av bolagets medieplattform för Digital Signage.

ZetaDisplay AB med huvudkontor i Malmö och dotterbolag i Köpenhamn, Helsingfors och Oslo är en ledande leverantör av plattformar för bland annat rörlig butiksinformation som används för att skapa ökad försäljning och positiv upplevelse för konsumenten inom detaljhandeln och publik miljö. Med hjälp av företagets patenterade teknik kan exempelvis reklamfilm överföras via mobiltelefonnätet eller bredband och presenteras i ett nätverk av fast installerade och mobila digitala displayer. ZetaDisplay växer snabbt både i Sverige och internationellt och företagets lösningar används bland annat av ICA, Euromaster, Team Sportia, Volkswagen Group, Ringo, Garant Sko, Extra Leker, Magasin du Nord, Blockbuster, Legekæden, KotiPizza, Alko och RAY Gold Dust.