ZetaDisplay startar företag i Norge

ZetaDisplay AB etablerar sig nu på den norska marknaden genom ett eget dotterbolag. Satsningen är ett led av ZetaDisplays strävan att bli nordens ledande leverantörer av rörlig butiksinformation – också kallat Digital Signage.

ZetaDisplay är en ledande leverantör av rörlig butiksinformation på platta skärmar inom detaljhandeln och publik miljö på den nordiska marknaden. Så sent som i höstas förvärvade koncernen ett företag i Sverige och ett i Danmark. Bland kunderna finns ICA som är Sveriges största dagligvaruhandel.

– Detaljhandeln utvecklas i riktning mot allt fler centrala nordiska samarbetsavtal. En viktig faktor är att företagen vill bygga sina varumärken på samma sätt på samtliga marknader. Det gör det nödvändigt för oss att etablera egen verksamhet i de nordiska länderna. Därmed kan vi också expandera snabbare och bättre tillvarata de lokala kundernas behov, kommenterar Leif Liljebrunn,vice VD i ZetaDisplay.

Till bakgrunden hör också att det finns ett stort antal systemleverantörer på den nordiska marknaden som agerar lokalt och fokuserar på att sälja skärmar, spelare och programvara till detaljhandeln. ZetaDisplay har i stället utvecklat ett totalkoncept inklusive kommunikativ rådgivning som syftar till att kunden ska uppnå goda och mätbara försäljningsresultat. Med ZetaDisplays patenterade teknik överförs innehållet till skärmarna via mobilnätet eller bredband från en central studio för att sedan kommuniceras trådlöst via BlueTooth i nätverk av mobila och fasta skärmar i kundernas butiker.

VD för ZetaDisplay AS blir Stein A Rognerud, som närmast kommer från posten som försäljningsdirektör för Visma Retail AS och har stor erfarenhet av norsk handel.

– Marknaden efterfrågar allt mer kvalificerade leverantörer som kan ta ett helhetsansvar. Det handlar om att man vill ha hjälp hela vägen från behovsanalys till färdig lösning och drift. Här har ZetaDisplay utvecklat bra lösningar för olika branscher och har goda kunskaper om hur budskapen ska utformas,bland annat genom den forskningsakademi som man driver inom området rörliga media, säger Stein A Rognerud.

ZetaDisplay Norge AS kommer att erbjuda allt från konceptutveckling, testinstallation och innehållsproduktion, till leverans av skärmar, studioprogramvara,drift, övervakning samt PlayOut. Företaget med lokalisering i Asker kommer också att vara koncernens lokala leverantör i Norge när man sluter nordiska leveransavtal.

FEBRUARI 2008