Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2000

Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2000 * Resultat efter finansnetto ökade med 39 % till 95 Mkr (69) * Nettoomsättningen ökade med 14 % till 1047 Mkr (920) * Rörelsemarginalen ökade till 9,5 % (8,2) * Vinst per aktie 8,40 kr (6,00) * Partek Oyj Abp´s ägarandel 98% Marknadsutvecklingen för koncernens produkter var mycket stark både i Europa och Amerika och efterfrågan på den asiatiska marknaden hade en fortsatt gynnsam utveckling. Den positiva utvecklingen på marknaden medförde att koncernens samtliga affärsområden nådde en högre fakturering än motsvarande period föregående år och koncernen kan därmed redovisa det starkaste halvårsresultatet någonsin. Orderingången under perioden var mycket god och nådde 1241 Mkr (911). Samtliga affärsområden hade en högre orderingång än samma period föregående år. Affärsområde Lastbilspåbyggnader hade en mycket stark ökning som följd av att affärsområdet erhöll en order på 186 Mkr med Försvarets Materielverk (FMV) som slutkund. Faktureringen under perioden ökade med 14 % från 920 Mkr till 1047 Mkr. Ökningen hänför sig främst till Affärsområdena Bakgavellyftar och Containerhantering där utvecklingen på de amerikanska och europeiska marknaderna varit mycket gynnsam. Av koncernens fakturering svarade Amerika för 37% , Europa exklusive Sverige för 39 % , Sverige för 15 % och Asien för 9 %. Rörelseresultatet under perioden uppgick till 100 Mkr (75). Det starkt förbättrade resultatet beror främst på ökad faktureringsvolym för Affärsområdena Bakgavellyftar och Containerhantering. Rörelseresultatet har påverkats positivt med netto 4 Mkr av poster av engångskaraktär. Av beloppet utgör 5 Mkr intäktsförda överskottsmedel från SPP motsvarande den del, 20%, som väntas bli kontant utbetalt under år 2000. Rörelsemarginalen uppgick till 9,5 % (8,2) eller till 9,2% exklusive engångsposter. Resultatet efter finansnetto ökade till 95 Mkr (69), en ökning med 39%. Resultatet efter skatt ökade till 68 Mkr (49) och vinsten per aktie ökade till 8,40 kr (6,00) för perioden och till 15,80 kr för de senaste 12 månaderna jämfört med 13,40 kr för kalenderåret 1999. Bolagets huvudägare, Partek Oyj Abp, har under perioden ökat sin ägarandel i bolaget och Zeteco är fr o m den 3 mars dotterbolag till Partek. I prospekt daterat 5 juni 2000 har Partek lämnat ett offentligt, ovillkorat, erbjudande till aktieägarna i Zeteco att överlåta sina B- aktier för SEK 199 per aktie kontant. Styrelsen för Zeteco har rekommenderat bolagets aktieägare att acceptera Parteks erbjudande. Vid den ordinarie anmälningsperiodens utgång, den 30 juni, hade erbjudandet accepterats i sådan utsträckning att Parteks ägande i Zeteco uppgick till 97,9% av antalet aktier och till 98,2% av rösterna. Partek har beslutat förlänga erbjudandet till den 15 augusti 2000 Affärsområde Bakgavellyftar Faktureringen under perioden blev 605 Mkr (514) en ökning med 18%. Ökningen är hänförlig till Amerika där en ökande andel av faktureringen avser större bakgavellyftar med ett högre faktureringsvärde. I södra Europa var marknaden för bakgavellyftar fortsatt stark medan efterfrågan i Mellaneuropa var svagare. Under perioden introducerades två nya bakgavellyftar på den europeiska marknaden och en ny på den amerikanska marknaden. Av faktureringen svarade Amerika för 52 %, Europa för 44 % och Asien för 4 %. Resultatet för affärsområdet har ytterligare förstärkts under perioden. Affärsområde Containerhantering Orderingången för affärsområdet blev 22 % högre än motsvarande period föregående år. Tillväxten i orderingång kommer från Europa och Asien och orderstocken var vid periodens utgång 192 Mkr (129). Faktureringen för affärsområdet nådde 173 Mkr (157), en ökning med 10%. Ökningen i faktureringen var hänförlig till Europa och Asien. Av affärsområdets fakturering svarade Amerika för 14 %, Europa för 57 % och Asien för 29 %. Det nya stöt- och ljuddämpningssystemet INRS har mött ett mycket stort intresse på marknaden. I Malaysia har ytterligare mark förvärvats för att möjliggöra en tredje utbyggnadsetapp och därigenom kunna möta kommande behov av ökad tillverkningskapacitet för regionen. Affärsområdets lönsamhet har förbättrats jämfört med motsvarande period föregående år. Affärsområde Riktsystem Faktureringen för affärsområdet blev 174 Mkr (166), en ökning med 5%. Ökningen kommer från Europa och Amerika. En ny riktbänk för reparation av personbilar med lättare krockskador har presenterats för marknaden under perioden. Av försäljningen utgör en ökande andel elektroniska mätsystem, programvara och mätdata. Av affärsområdets fakturering svarade Amerika för 29 %, Europa för 61 % och Asien för 10 %. Lönsamheten för affärsområdet var högre än föregående år. Affärsområde Lastbilspåbyggnader Orderingången under perioden var mycket hög då en order på 186 Mkr erhölls för leveranser till FMV via Scania/Volvo. Faktureringen under perioden nådde 100 Mkr (88). Ökningen var hänförlig till den svenska och norska anläggningsmarknaden. Under perioden har affärsområdet startat tillverkning i Polen. Lönsamheten för affärsområdet var lägre än föregående år. Investeringar Investeringar i maskiner, inventarier samt byggnader uppgick under perioden till 21 Mkr (22). Koncernens resultat har belastats med avskrivningar på 27 Mkr (24). Finansiell ställning och valutaexponering Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 88 Mkr (72) och de räntebärande skulderna till 223 Mkr (239). Koncernens valutaexponering terminssäkras i hög grad varigenom kronans värde mot andra valutor påverkar koncernens resultat med viss eftersläpning. För perioden har resultatet påverkats positivt med ca 5 Mkr jämfört med samma period 1999. Under perioden har, med stöd av hembudsavtal, tidigare utgivna teckningsoptioner förvärvats. Köpeskillingen, netto ca 4 Mkr, har reducerat koncernens fria egna kapital. Soliditeten uppgick till 52 % (48). Personal Antalet anställda uppgick vid periodens slut till 1.523 (1.322). Moderbolaget Moderbolagets resultat efter finansnetto var -3,1 Mkr (-2,3). Det egna kapitalet inklusive kapitalandel av obeskattade reserver uppgick till 338,0 Mkr (338,8) motsvarande en soliditet på 90% (85). Vid periodens slut uppgick utnyttjad checkräkningskredit till 29,7Mkr (15,6). Utsikter för helåret Året har som framgår börjat mycket bra. Två av affärsområdena har orderstockar som täcker merparten av årets leveranser. För de andra två, där karaktären av affären gör att orderstocken alltid är kort, är marknadsutsikterna också gynnsamma. Det finns inom koncernens produktområden inga tecken på någon försvagning i efterfrågan. Inom flera bolag i koncernen har marknadssatsningar gjorts under de senaste åren vilka väntas bidra positivt till koncernens faktureringsutveckling. Sammantaget kvarstår den bedömning som gjordes i årsredovisningen och i delårsrapporten för första kvartalet 2000 om ett förbättrat helårsresultat jämfört med föregående år. Kommande information Delårsrapport 1 januari - 30 september publiceras 27 oktober 2000 Bokslutskommuniké 2000 publiceras i mitten av februari 2001 Stockholm den 8 augusti 2000 Styrelsen För ytterligare information kontakta Johnny Alvarsson, VD, på telefon 08- 545 158 20 eller 070-589 17 95. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/08/20000808BIT00560/bit0001.doc Hela Rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/08/20000808BIT00560/bit0002.pdf Hela Rapporten