Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2000

Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2000 * Resultat efter finansnetto ökade med 42 % till 46 Mkr (32) * Nettoomsättningen ökade med 22 % till 518 Mkr (424) * Rörelsemarginalen ökade till 9,2 % (8,4) * Vinst per aktie 4,00 kr (2,85) Marknadsutvecklingen för koncernens produkter har varit fortsatt mycket stark både i Europa och Amerika samtidigt som efterfrågan på den asiatiska marknaden fortsatt att förbättras. Den positiva utvecklingen har resulterat i att koncernens samtliga affärsområden nått en högre fakturering än samma tid föregående år. Koncernen kan också redovisa det resultatmässigt starkaste första kvartalet någonsin. Den ökade faktureringen i kombination med en lägre ökningstakt av fasta kostnader har resulterat i en ytterligare förstärkning av lönsamheten. Rörelsemarginalen ökade med 0,8 procentenheter till 9,2 %. Orderingången under perioden har varit mycket god och nådde 743 Mkr (445). Samtliga affärsområden hade en högre orderingång jämfört med samma period föregående år men ökningen var särskilt stark för Affärsområde Lastbilspåbyggnader som erhöll en order på 186 Mkr med Försvarets Materielverk (FMV) som slutkund. Faktureringen under perioden ökade med 22 % från 424 Mkr till 518 Mkr. Ökningen hänför sig främst till Affärsområdena Bakgavellyftar och Riktsystem där utvecklingen på de europeiska och amerikanska marknaderna varit mycket gynnsam. Av koncernens fakturering svarade Amerika för 38 %, Europa exklusive Sverige för 39 %, Sverige för 15 % och Asien för 8 %. Rörelseresultatet under perioden uppgick till 48 Mkr (36). Det väsentligt förbättrade resultatet beror främst på ökad faktureringsvolym för Affärsområdena Bakgavellyftar och Riktsystem. Rörelsemarginalen steg till 9,2 % (8,4). Resultatet efter finansnetto ökade till 46 Mkr (32), en ökning med 42%. Resultatet efter skatt ökade till 33 Mkr (23) och vinsten per aktie ökade till 4,00 kr (2,85) för perioden och till 14,60 kr för de senaste 12 månaderna jämfört med 13,40 kr för kalenderåret 1999. Bolagets huvudägare, Partek Oyj Abp, har under perioden ökat sitt innehav till 75,4 % av kapitalet och 81,0 % av rösterna. Zeteco är därmed fr.o.m 3 mars dotterbolag till Partek Oyj Abp. Affärsområde Bakgavellyftar Faktureringen under perioden blev 302 Mkr (238). Ökningen är huvudsakligen hänförlig till Amerika och Europa. Den amerikanska marknaden har fortsatt ökat under första kvartalet bl a genom att nya kundkategorier tillkommit. Marknaden för bakgavellyftar har varit fortsatt stark i södra Europa men svagare i Mellaneuropa. Genom att ta marknadsandelar har trots en svagare marknad volymerna ökat. Under perioden har två nya lyftar introducerats på den europeiska marknaden, dels en 1000 kg slädlyft, dels en lyft med en helt plan brygga avsedd för den engelska marknaden. Av faktureringen svarade Amerika för 52 %, Europa för 44 % och Asien för 4 %. Lönsamheten för affärsområdet har ytterligare förstärkts under perioden. Affärsområde Containerhantering Orderingången för affärsområdet blev 37 % högre än motsvarande period föregående år. Tillväxten i orderingång kommer från Europa och Asien och orderstocken var vid periodens utgång 195 Mkr (132). Faktureringen för affärsområdet blev 75 Mkr (68), en ökning med 10%. Ökningen i faktureringen är helt hänförlig till Europa. Av affärsområdets fakturering svarade Amerika för 15 %, Europa för 56 %, Asien för 28 % och övriga marknader för 1 %. Det nya stöt- och ljuddämpningssystemet INRS har mött ett mycket stort intresse på marknaden. I Malaysia har ytterligare mark förvärvats för att möjliggöra en tredje utbyggnadsetapp och därigenom kunna möta kommande behov av ökad tillverkningskapacitet för regionen . Affärsområdets lönsamhet var högre än motsvarande period föregående år. Affärsområde Riktsystem Faktureringen för affärsområdet blev 94 Mkr (82), en ökning med 15%. Ökningen kommer från Amerika och Europa. Av försäljningen svarar programvara och data för en ökande andel. Av affärsområdets fakturering svarade Amerika för 26 %, Europa för 65 %, Asien för 8 % och övriga marknader för 1 %. Lönsamheten för affärsområdet var väsentligt högre än föregående år . Affärsområde Lastbilspåbyggnader Orderingången under perioden var mycket hög då en order på 186 Mkr erhölls för leveranser till FMV via Scania/Volvo. Faktureringen under perioden nådde 49 Mkr (40). Ökningen är hänförlig till den svenska och norska anläggningsmarknaden. Som följd av den starka orderingången har beslut fattats att etablera en tillverkningsenhet i Polen. Lönsamheten för affärsområdet var något lägre än föregående år. Investeringar Investeringar i maskiner, inventarier samt byggnader uppgick under perioden till 12 Mkr (7). Koncernens resultat har belastats med avskrivningar på 13 Mkr (12). Finansiell ställning och valutaexponering Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 133 Mkr (47) och de räntebärande skulderna till 225 Mkr (220). Koncernens valutaexponering terminssäkras i hög grad varigenom kronans värde mot andra valutor påverkar koncernens resultat med viss eftersläpning. För perioden har resultatet påverkats positivt med ca 3 Mkr jämfört med samma period 1999. Under perioden har, med stöd av hembudsavtal, tidigare utgivna teckningsoptioner förvärvats. Köpeskillingen, netto ca 4 Mkr, har reducerat koncernens fria egna kapital. Soliditeten uppgick till 51 % (49). Personal Antalet anställda uppgick vid periodens slut till 1.457 (1.307). Utsikter för helåret Året har som framgår börjat mycket bra för samtliga affärsområden. Två av affärsområdena har orderstockar som täcker merparten av årets leveranser. För de andra två, där karaktären av affären gör att orderstocken alltid är kort, är marknadsutsikterna också gynnsamma. Det finns inom koncernens produktområden inga tecken på någon försvagning i efterfrågan. Inom flera bolag i koncernen har marknadssatsningar gjorts under de senaste åren vilka väntas bidra positivt till koncernens faktureringsutveckling. Sammantaget kvarstår den bedömning som gjordes i årsredovisningen om ett förbättrat resultat jämfört med föregående år. Kommande information Delårsrapport 1 januari - 30 juni publiceras 17 augusti 2000 Delårsrapport 1 januari - 30 september publiceras 27 oktober 2000 Bokslutskommuniké 2000 publiceras i mitten av februari 2001 Stockholm den 25 april 2000 Styrelsen För ytterligare information kontakta Johnny Alvarsson, VD, på telefon 08- 545 158 20 eller 070-589 17 95. Denna kvartalsrapport har ej granskats av bolagets revisor. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/25/20000425BIT01160/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/04/25/20000425BIT01160/bit0002.pdf Hela rapporten