• Zetup AB/

Stark trio klar för den nya utmanaren i IT-sektorn – Fredrik Almén utses till ny koncern-VD för gruppen. Lars Pettersson och Eva Lindqvist förstärker styrelsen

Report this content

Fredrik Almén har utsetts till ny koncern-VD i den nybildade gruppen på den svenska IT-marknaden – som etablerades när Office IT-Partner, Zetup och Dicom gick samman tidigare i år. Fredrik, som har en gedigen erfarenhet inom IT-branschen tillträder sin nya tjänst i februari 2019. Han kommer närmast från tjänsten som EVP Sweden (ansvarig för den svenska verksamheten) inom EVRY, dit Fredrik rekryterades 2015 efter utköpet av EVRY.
Lars Pettersson (ordförande) och Eva Lindqvist ansluter till styrelsen från årsskiftet.

Fredrik Almén kommer närmast från EVRY där han var Sverigechef, och del av koncernledningen. Han har också innehaft en roll med ansvar för verksamheten i Indien, Ukraina och Baltikum. Fredrik Almén har tidigare haft flera ledande befattningar på CGI Sverige, och även varit VD för Antula Healthcare International, COO på KIN Group, Procurement Director på Eniro.
Fredrik började sin karriär som managementkonsult på Accenture och har en masterexamen i företagsekonomi från Stockholms universitet.

Fredrik Almén, tillträdande koncernchef kommenterar:
”Det är en mycket spännande möjlighet att få vara med och bygga en ny utmanare på den nordiska marknaden. De tre bolag som idag ingår i gruppen är starka spelare inom sina områden och kommer att komplettera varandra på ett effektivt och innovativt sätt. Gruppen går nu in i en ny tillväxtfas. Styrkan ligger i de personliga relationerna, lokala närvaron och starka kultur som finns och som kommer möjliggöra en fortsatt utveckling med fokus på kundnöjdhet och mot att bli marknadsledare i SME segmentet.”

Lars Pettersson och Eva Lindqvist tillkommer som två nya erfarna styrelseledamöter.

Lars tillträder som styrelsens nya ordförande och har över 25 års VD-erfarenhet inom IT-sektorn. Tidigare erfarenhet inkluderar bla VD-roller inom Martinsson, Atea Sweden, Bisnode och Nexus.

Eva Lindqvist som har över 20 års styrelseerfarenhet från både stora och små företag inom en rad olika branscher, tillför ytterligare ledarskapskompetens till styrelsen. Hon har uppdrag hos bland annat ComHem, Sweco och Bodycote, samt har tidigare haft styrelseuppdrag för bland andra Tieto, Schibsted och Assa Abloy. Eva började sin karriär på Ericsson och har även haft seniora roller inom Telia.

”Jag är mycket nöjd med att välkomna Fredrik Almén som ny koncernchef. Med sin djupa kompetens inom tekniksektorn och bevisade förmåga att generera tillväxt har han det som krävs för att framgångsrikt leda koncernen genom den snabba utvecklingen i branschen. Vidare är det mycket tillfredsställande att kunna välkomna två mycket starka ledamöter i Lars och Eva till styrelsen”, säger Andreas Bruzelius, tf styrelseordförande och Principal FSN Capital Partners.

Om gruppen:
Koncernen bildades i juni 2018 av FSN Capital V (”FSN Capital”) i partnerskap med Office IT-Partner (”OITP”), Zetup och Dicom som en ny utmanare på den svenska IT-marknaden. Gruppen har som målsättning att bli en nordisk marknadsledare inom IT-infrastruktur, molntjänster och digitalisering. OITP, Zetup och Dicom levererar ett fullskaligt erbjudande av tjänster inom bland annat IT för arbetsplatser, infrastruktur och applikationsdrift, molntjänster och digitalisering.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Bruzelius, FSN Capital
ab@fsncapital.com