Zidcore tredubblar i Sverige – åttadubblar i Norden

Report this content

Vi lider med de företag som har mött en flodvåg av avbokningar och en kundtillströmning som på kort tid minskat kraftigt. Inom fitnessbranschen kan vi konstatera att det pga smittoriskerna just nu är många som inte vill eller kan träna på gymmen runt om i Norden, vilket har fört med sig att det har skapats en försäljningsboom för fitnessprodukter online.

Istället för att gå till gymmet bygger många upp sitt eget hemmagym för att på det sättet kunna fortsätta träna utan att utsätta sig för potentiella smittorisker. Detta har resulterat i att Zidcores försäljning totalt sett har tredubblats sedan virusutbrottet. Den största efterfrågan har varit på produkter som passar för det lilla hemmagymmet – alltså hantlar, kettlebells, skivstänger, gymbollar, mattor etc. Det märks tydligt att träning är en mycket viktig del av mångas vardag och att man därför snabbt vill ställa om till alternativ träning generellt och  träning hemma specifikt.

Zidcore har under senaste veckan rekryterat för att öka kapaciteten kraftigt framförallt inom lager och logistik.

”Vi glada över att vara i den positiva situationen att vi kan rekrytera ny personal i en period då många andra företag tvingas permittera.”, säger Christian Ekman CMO/Ägare Zidcore.

Att Danmark och Norge har haft mer omfattande restriktioner än Sverige syns i både försäljnings- och besökssiffrorna. Våra norska och danska siter har en omsättning i mars som är sju till åtta gånger högre än motsvarande period föregående år. Det är en utmanande situation eftersom man omöjligen kan vara förberedd på ökningar på de nivåerna, men vi gör vårt allra yttersta och är tacksamma för att personalen förstår allvaret i situationen och gör sitt yttersta och de arbetar i dagsläget 6 dagars veckor och extra långa dagar. Allt för att kunna leverera varorna till kunderna så fort det överhuvudtaget är möjligt.

Mycket tid går just nu åt till kund och leverantörskontakter för att fylla på lagret med nya volymer tillräckligt snabbt och informera kunder om eventuella förskjutningar i leveranserna. Ingen leverantör eller handlare hade kunnat förutspå att detta skulle hända vilket gör att det råder stor brist på vissa modeller och artiklar. Kunderna visar också en stor förståelse för att det i rådande situation kan vara längre leveranstider än våra normalt mycket snabba leveranser.

Vi förstår att vi är lyckligt lottade att verka i en bransch som påverkats positivt av rådande situation och som dessutom har en extremt hög efterfrågan. Samtidigt är det svårt att glädjas fullt ut när man också är medveten om hur svårt många andra företagare och deras personal har det just nu. Men genom att tillsammans hjälpas åt med tillfälliga lösningar kring utlåning av personal mm kan vi förhoppningsvis göra situationen enklare även för de företag som är påverkade.

Christian Ekman

christian.ekman@zidcore.com

Zidcore AB, som är ett av Sveriges snabbast växande privata e-handelshus, driver ett flertal oberoende e-handelssiter. Lastexperten.se och Traningsmaskiner.com, som är två av bolagets siter, är båda banbrytande och marknadsledande på den svenska marknaden. Vi finns idag representerade i Sverige, Norge och Danmark och nästa steg är Europa.

Zidcore är en verksamhet där vi aktivt utvecklar e-handelssiter till marknadsmässiga dominanter med målsättningen att avyttra då kritisk massa uppnåtts. Med andra ord är vi en plantskola för e-handel. Hos Zidcore ska kunderna kunna luta sig tillbaka och känna sig trygga i att de får rätt produkt till rätt pris kombinerat med bästa tänkbara service och rådgivning.