Delårsrapport Q2 2024

Jan - Jun 2024 i sammandrag

Rörelseresultat: 554 mnkr (514)

Räntabilitet på eget kapital: 13,7 % (14,1)

Utlåning per 30 juni: 44,2 mdkr (40,8)

Kreditförluster/utlåning: 0,04 % (0,03)

Kärnprimärkapitalrelation: 22,8 % (23,1)

K/I-tal: 0,43 (0,44)

VD har ordet

Det gläder mig att kunna rapportera att Ziklo Bank har levererat ett förbättrat resultat för det första halvåret 2024. Bankens resultat uppgår till 554 miljoner kronor (514), och vår totala utlåning har växt till 44,2 miljarder kronor (40,8), vilket båda motsvarar en ökning på 8 % jämfört med samma period föregående år. Resultatökningen drivs främst av goda avyttringsresultat av leasingbilar samt ett stärkt räntenetto, som trots sjunkande marknadsräntor bidrar positivt tack vare en högre räntebärande volym.

I vårt nära och långtgående samarbete med våra återförsäljare har vi utvecklat vår riskdelningsmodell, som tillsammans med bankens i övrigt konservativa inställning till kreditrisker, resulterar i en mycket låg kreditförlustnivå om 0,04 %. Vidare kan vi konstatera att kostnadsrelationen håller en stabil nivå där K/I-talet landar på 0,43 (0,44).

Stark tillväxt i en osäker tid

Även om vi i andra kvartalet ser ljusglimtar av en sjunkande inflation och i maj den första räntesänkningen sedan 2016 är det en fortsatt tuff tid som påverkar köpkraften hos våra kunder. Den svaga kon­junkturen har satt press på hushållen, vilket har lett till en fortsatt minskning i personbilsförsäljningen under halvåret, med 132 000 nyregistreringar jämfört med 141 000 förra året – en nedgång på 6 %. Andelen laddbara personbilar av nybilsregistreringarna ligger kvar på 55 %, där rena elbilar utgör 32 %. Nedgången är ännu större för tunga lastbilar (>16 ton), där antalet registreringar har minskat med 16 % till 2 800. Andelen elektrifierade tunga lastbilar är än så länge låg, med endast 8 % av nyregistre­ringarna i juni som eldrivna.

Trots dessa utmaningar kan vi konstatera att bankens utlåning växer, vilket är ett styrkebesked och ett bevis på vår välfungerande och diversifierade affärsmodell med våra starka partnerskap och affärer inom såväl nya som begagnade fordon och inom olika målgrupper, märken, segment och fordonstyper. Tillväxten i finansvolymerna drivs främst av en stark Volvoförsäljning i företagssegmentet, vi ser en fortsatt stark begagnatförsäljning hos våra återförsäljare och även Polestar har bidragit till ökade finansieringsvolymer i andra kvartalet. Vår nya satsning på fritidsfordon, med husbilar och husvagnar, börjar också synas i balansräkningen, och även om det fortfarande är marginella nivåer i detta tidiga skede ser vi stor framtida potential i detta segment.

Vi fortsätter resan mot framtidens mobilitet

Genom finansiella tjänster, kompetens och teknologi vill vi bidra till att accelerera övergången till morgondagens hållbara, flexibla och bekväma transporter, och positionera oss som den ledande banken för framtidens mobilitet. För att lyckas med detta krävs investeringar och med Ziklo som bärare och nya varumärke fortsätter vi att utveckla vårt totalerbjudande för fordons- och mobilitetsindustrin inom samtliga affärsområden. Våra återförsäljare och tillverkarpartners är avgörande för vår framgång och vi fortsätter att utveckla våra integrerade tjänster för att säkerställa en enastående kundupplevelse, oavsett om mötet sker online, i återförsäljarhallen eller genom en sömlös kombination av båda.

Som vi tidigare kommunicerat behåller vi Volvofinans som varumärke för allt vi gör med Volvo, och tillsammans med Volvo Cars och Volvo Trucks fortsätter vi att investera och samverka i den viktiga övergången till elektrifierade fordon. En annan betydande affär för banken och tillika viktig säljkanal för våra partners är våra leasing- och administrationslösningar för blandade vagnparker till företag - Ziklo Fleet Services, där vi nu också breddar vårt erbjudande till de mindre företagen. För eftermarknaden vidareutvecklar vi våra kort- och betaltjänster, e-handels- och kassalösningar, systemstöd för abonnemang och lojalitetsprogram.

Med vår unika mix av tjänster, skräddarsydda för den svenska marknaden, ser vi stora möjligheter att både differentiera och diversifiera vårt erbjudande och vi fortsätter därför att investera enligt vår strategi.

Ny styrelseordförande vald till Ziklo Bank

Vid bolagsstämman i juni valdes Björn Ingemanson till ny styrelseordförande för Ziklo Bank och i samband med detta tackar vi Urmas Kruusval för sitt stora engagemang som efter 17 år på posten avböjde omval. Björn har bland annat verkat som VD för Volvofinans (nu Ziklo Bank), Europachef för Volvo Financial Services och VD för Volvo Penta, och med sin gedigna meritlista kommer han att vara en stor tillgång i ledningsarbetet. Jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med Björn i den spännande vidareutvecklingen av banken.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till våra medarbetare, kunder och partners för ett framgångsrikt halvår och nu ser vi med energi och tillförsikt fram emot det avslutande andra halvåret på året 2024.