Svenska succébolaget Zinnovate får ny kvinnlig VD

Report this content

Inom loppet av 10 år har Håkan Nilsson byggt upp Zinnovate International till att vara det främst anlitade IT-konsultbolaget inom logistik. Bolaget driver en rad stora IT-transformationsprojekt och har idag globala koncernavtal med sex av världens sju största logistikaktörer. Efter 10 fantastiska år säljer han nu sitt livsverk och tillsätter samtidigt en ny kvinnlig VD, Tamsin Emery från Sydafrika.

Tamsin är VD och grundare av IT-konsultbolaget Meraki, med säte i Dubai. Sedan 2017 har Tamsin varit en av Zinnovates främsta samarbetspartners och verkar idag som vice VD för Zinnovate. I samband med att hon tillträder som VD förvärvar Zinnovate hennes bolag och Tamsin blir delägare i Zinnovate.

Zinnovate har haft en snabb tillväxt och under 2022 ökade bolaget sin omsättning med 47% gentemot föregående år och nådde en omsättning på 119 MSEK och ett resultat före skatt på 21 MSEK.

Det har varit 10 fantastiska år men nu är det dags att ta Zinnovate till nästa nivå. Med en ny majoritetsägare och Tamsin som ny VD och delägare så finns alla förutsättningar att fortsätta Zinnovates exceptionella tillväxt”, säger Håkan Nilsson och fortsätter, ”Det är med stolthet jag lämnar över VD-positionenVi verkar inom en extremt mansdominerad nisch och det känns därför extra roligt att flertalet av Zinnovates mest seniora expertkonsulter är kvinnor. För oss är mångfald också positivt resultatdrivande och med Tamsin som ny VD går Zinnovate nu in i nästa fas – från Good to Great!”

Vem som kommer att gå in som ny majoritetsägare i Zinnovate är i dagsläget inte helt klart. Det har varit ett rekordstort intresse kring affären och bolaget ser ut att även i detta fall kunna leverera på sin målsättning och inom kort fortsätta utvecklas tillsammans med en ny majoritetsägare. Håkan Nilsson kommer att arbeta kvar i bolaget, både som delägare och som operativt verksam. Håkan är idag ensam ägare till Zinnovate. Efter förvärvet av Meraki kommer Tamsin äga 10% av bolaget.

För mer information:

Tamsin Emery, CEO, Zinnovate International
E-mail: tamsin.emery@zinnovate.se

Håkan Nilsson, grundare, Zinnovate International
E-mail: hakan.nilsson@zinnovate.se

OM ZINNOVATE INTERNATIONAL
Bolaget grundades 2013 av Håkan Nilsson, som har en lång och framgångsrik karriär inom den internationella logistikbranschen. Bolaget har sitt huvudkontor i Danderyd, Stockholm men bedriver sin verksamhet över hela världen. Bolaget har idag 10 anställda i Europa, Asien, Mellanöstern och Nordamerika samt ett brett globalt nätverk expertkonsulter. Zinnovate har vunnit ett flertal utmärkelser för sitt nytänkande inom IT och transformation för logistikbranschen och Håkan Nilsson har utsetts till årets VD av European CEO Award.

2022 omsatte Zinnovate 119 MSEK 2022 med ett resultat före skatt på 21 MSEK. För 2023 beräknas bolaget omsätta 147 MSEK.

www.zinnovate.se

Taggar: