Delårsrapport 1 juli - 30 september 2014 Zinzino AB (publ)

”Alla marknader visar fortsatt tillväxt – vilket är bra för självförtroendet och bådar gott inför vidare tillväxt under 2015”.
Dag Bergheim Pettersen, verkställande direktör, Zinzino AB

PERIODEN I SAMMANFATTNING

För tredje kvartalet visar samtliga Zinzinos marknader tillväxt mot föregående år. Detta för andra kvartalet i rad. De totala intäkterna uppgår till 87,6 (64,4) mSEK, vilket motsvarar en försäljningstillväxt på 36% mot föregående år för koncernen. Resultat före skatt uppgår till 6,7 (4,0) mSEK, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,23 (0,14) SEK.

TREDJE KVARTALET, Q3 2014, (jämfört med samma period föregående år, 2013)

• Totala intäkter uppgick justerat till 87,6 (64,4) mSEK, vilket motsvarar en tillväxt på 36%.
  • Rörelseresultatet uppgår till 6,7 (4,3) mSEK och rörelsemarginalen 7,6%.
  • Resultat före skatt uppgår till 6,7 (4,0) mSEK. Resultat per aktie uppgår till 0,23 (0,14) SEK.

1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2014 (jämfört med samma period föregående år, 2013)

• Totala intäkter uppgår justerat till 243,1 (172,4) mSEK, vilket motsvarar en tillväxt på 41%.
  • Rörelseresultatet uppgår till 13,3 (5,5) mSEK och rörelsemarginalen 5,5%.
  • Resultat före skatt uppgår till 13,3 (5,4) mSEK. Resultat per aktie uppgår till 0,45 (0,18) SEK.
  • Likvida medel uppgår på rapportdagen till 49,3 (5,2) mSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Zinzino AB har förvärvat 85 procent av Faun Pharma AS – en investering på 10 mSEK.
  • Försäljningsstart är genomförd för de nyetablerade dotterbolagen i Holland och Polen.
  • Under tredje kvartalet har koncernen fått 13 444 (11 159) nya kunder. Säljkåren utökades med 3 047 (2 761) distributörer.
  • Tillfört externt kapital via aktieteckning på optioner – koncernen har tillfört externt kapital om 8,5 mSEK.
  • Den procentuella fördelningen av omsättningen mellan produktlinjerna under tredje kvartalet är 36% för Zinzino Coffee och 64% för Zinzino Food.
  • Omsättning för Zinzino Food uppgår till 50,3 (24,1) mSEK, vilket motsvarar en tillväxt på 109%.
  • Omsättningen för Zinzino Coffee uppgår till 27,9 (33,3) mSEK, vilket motsvarar en omsättningsminskning på 16%.
  • Lansering av BalanceXtender och BalanceOil apelsin/citron/mint.
  • Zinzino har under kvartalet jobbat vidare med listbytesprocessen. Styrelsen har lämnat in ansökan och listbyte är aktuellt under hösten förutsatt att bolaget godkänns för listning på NASDAQ OMX First North. Erik Penser Bankaktiebolag kommer att agera som bolagets certified adviser och Setterwalls i Göteborg biträder som legal rådgivare i processen.

KOMMENTAR FRÅN DAG BERGHEIM PETTERSEN, vd:

Vi fortsätter vår tillväxt i tredje kvartalet i jämförelse med föregående år och lönsamheten är bättre än någonsin. Perioden januari till september har vi en tillväxt på 41 procent i jämförelse mot 2013, vilket är bättre än planerat. Resultatet utvecklas ännu bättre och vi ligger därmed före schemat på vad vi tidigare prognostiserat för året. Vår nuvarande prognos visar att vi går mot en omsättning på totala intäkter mellan 340 och 360 miljoner SEK. Alla marknader visar fortsatt tillväxt – vilket är bra för självförtroendet och bådar gott inför vidare tillväxt under 2015.

Jag är väldigt nöjd med att vi under kvartalet som gått öppnat två nya marknader, Polen och Nederländerna, och att bägge marknaderna redan har fått kunder och omsättning.

Jag har stor tilltro till att vårt koncept kommer att bli succé på dessa två nya marknader och att de kommer att bli viktiga marknader för Zinzino i framtiden. Vi arbetar konstant med att förbättra oss och kapa onödiga kostnader. Tack vare vår nya investering i Faun Pharma har vi en egen fabrik och kommer fortsätta arbeta aktivt med att skapa ännu lägre varukostnader. Vi har minskat varukostnaden med sju procent på två år och förväntar oss att investeringen i Faun Pharma kommer att resultera i ytterligare två procent lägre varukostnad. Dock räknar vi med initiala kostnader i Faun Pharma som behövs i form av strategiska rekryteringar, marknadsinvesteringar och investeringar i nya effektivare maskiner för att få Faun i ett långsiktigt lönsamt skick. Investeringen i Faun kommer på kort sikt belasta vårt resultat negativt för 2014, men på lång sikt så är jag mycket övertygad om att det kommer att bli en väldigt bra investering för Zinzino.

Strategin är fortsatt att utveckla nya produkter och öppna nya marknader. Under det gånga kvartalet lanserade vi två nya produkter till våra kunder och vi fortsätter vidareutveckla våra produktkoncept. Under 2015 planerar vi öppna både Tyskland och Kanada - två stora marknader som har potential att addera mycket till vår försäljningstillväxt.

Att ha tillväxt både i omsättning och antal kunder är nästan en besatthet för Zinzino och vi har lovat minst 25 procent i tillväxt och förbättrat resultat under den kommande treårsperioden.

Dag Bergheim Pettersen, vd, Zinzino AB

För fullständig rapport se bifogad pdf.

Denna information är sådan som Zinzino AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande
den 14 november 2014 klockan 11.00.

INFORMATION OM FÖRETAGET Zinzino grundades under namnet Zinzino Holding under hösten 2007. Under 2009 förvärvades bolaget, dels genom en apportemission under våren, dels genom en riktad nyemission, 93% av aktiekapitalet och 97% av rösterna i Zinzino Nordic AB. Zinzino Nordic är ett säljbolag som använder fristående distributörer som marknadsför och säljer produkter via kommission genom s.k. direktförsäljning.

NÄSTA RAPPORTTILLFÄLLE

Bokslutskommunikén släpps fredagen den 27 februari 2015.

För ytterligare information:
Dag Bergheim Pettersen, CEO, Zinzino, tfn +47(0) 93 22 57 00
Fredrik Nielsen, CFO, Zinzino, tfn +46 (0) 707 900 174

Anders Ekhammar, tfn +46 (0) 707 462 579

www.zinzino.se

Zinzino AB (publ.) är ett av de ledande direktförsäljningsbolagen, representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Litauen, Lettland, Estland och USA. Zinzino marknadsför och säljer espressomaskiner, kaffe, te och tillbehör samt en ny produktlinje inom funktionell mat, Zinzino Food. Zinzino erbjuder kunderna produkter där kvalitet, miljö, hälsa och en känsla av vardagslyx står i centrum. Produkterna marknadsförs via direktförsäljning. Företaget har 50-talet anställda och huvudkontoret finns i Göteborg. Aktien är noterad på Aktietorget sedan hösten 2010.