Zinzino kvalificerar för Nasdaq First North 25

Zinzino AB, ett av de ledande direktförsäljningsbolagen inom hälsa, funktionell mat och kaffe, har valts in i Nasdaqs First North 25, ett nytt index för de 25 största och mest omsatta bolagen på Nasdaq First North och Nasdaq First North Premier.
– Vi är självklart stolta över att vara ett av dessa framgångsrika företag som kvalificerar för indexet First North 25 och vi är tacksamma över att få ökad synlighet på en så attraktiv plattform som Nasdaq, säger Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino AB.

First North 25 är framtaget för att vidareutveckla Nordens ledande plattform för tillväxtbolag.
– En av våra viktigaste uppgifter är att hjälpa små och medelstora företag att växa. Målsättningen är att First North 25 ska öka synligheten för våra bolag och att fler institutionella investerare ytterligare ska uppmärksamma de investeringsmöjligheter som finns på Nasdaq First North, säger Adam Kostyál, europeisk noteringschef på Nasdaq.

Urvalet till den nya indexportföljen har skett via en tvåstegsprocess. Först selekterades en grupp av de 30 största bolagen från Nasdaq First North och från denna grupp valdes därefter de 25 mest omsatta aktierna att ingå i indexet. Indexportföljen kommer att utvärderas två gånger per år, första handelsdagen i januari respektive juli.
– Vi har genomfört fler stora investeringar, bland annat inom forskning, produktionsanläggningar och i utvecklingen av Zinzino Health för att säkerställa fortsatt tillväxt, vilket nu har gett resultat och ökad möjlighet till att växa ytterligare, säger Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino AB.

Zinzino har tidigare under året uppmärksammats i den årliga tävlingen European Business Awards, som lyfter fram och belönar framstående och innovativa företag i Europa. Zinzino var då ett av de bolag i Sverige som utsågs till nationell vinnare för 2015/2016.

Dag Bergheim Pettersen, VD, Zinzino, tfn +47(0) 93 22 57 00
Bilder för fri publicering kontakta:
Anders Ekhammar, tfn +46 (0) 707 462 579
www.zinzino.se
För detaljer kring urvalskriterierna för First North 25: https://indexes.nasdaqomx.com/docs/Methodology_FIRSTNORTH.pdf

Zinzino AB är ett av de ledande direktförsäljningsbolagen, representerat i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Litauen, Lettland, Estland, Polen, Holland och USA. Zinzino marknadsför och säljer produkter inom två produktlinjer; Zinzino Health, med fokus på långsiktig hälsa, och Zinzino Coffee, bestående av espressomaskiner, kaffe, te och tillbehör. Vi erbjuder kunderna produkter där kvalitet, miljö, hälsa och en känsla av vardagslyx står i centrum. Våra värderingar präglas av hög kvalitet, närhet till kunden och fokus på aktiv produktutveckling. Produkterna marknadsförs via direktförsäljning. Zinzino äger det norska kunskapsföretaget BioActive Foods AS och forsknings- och produktionsenheten Faun Pharma AS. Sedan år 2005 är Zinzino generalagent för det fransk-belgiska kaffehuset Rombouts & Malongo. Idag har Zinzino ett 90-tal anställda i koncernen. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, ett kontor och en fabrik i Oslo med omnejd, ett kontor i Florida, USA, samt ett kontor i Helsingfors, Finland.