Dela säkert i sommar – så undviker du delningsekonomins fallgropar

Delningsekonomin är på frammarsch i Sverige och uppskattas i dag omsätta runt 650 miljoner kronor. Undersökningsresultat har också visat att merparten av svenskarna är positivt inställda till att dryga ut kassan genom att till exempel hyra ut sin bil på semestern. Innan man ger sig in i delningsekonomin är det dock läge att se över sina försäkringar och vad som gäller med skatter och avtal. En ny jämförelse från Zmarta visar att en del försäkringsbolag har särskilda villkor när en bostad eller bil hyrs ut mot betalning, och att man i värsta fall kan stå utan skydd om olyckan skulle vara framme.

Zmarta har jämfört villkoren för uthyrning av den egna bilen eller bostaden hos åtta större försäkringsbolag. Vid uthyrning av den egna bostaden rekommenderar en majoritet av bolagen att både uthyrare och hyresgäst har en giltig hemförsäkring för att uthyraren ska ha ett fullgott skydd. Ett av åtta försäkringsbolag uppger att man skulle överväga att inte ersätta skador vid upprepad uthyrning av bostaden.

Rekommendationen om att båda parter ska ha en giltig försäkring gäller även vid uthyrning av den egna bilen. Om bilen ska lånas ut mot ersättning kräver dock två av åtta undersökta försäkringsbolag att bilägaren tecknar en särskild företagarförsäkring, vilket i sin tur kräver ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen. Ett bolag erbjuder endast trafikförsäkring om en privatbil hyrs ut mot betalning och hänvisar kunder som vill försäkra sig mot exempelvis vagnskador till den plattform eller tjänst som uthyrningen sker genom. En privat helförsäkring är därmed långt ifrån en garanti för ett fullt skydd om olyckan skulle vara framme.

”Vår jämförelse av försäkringsbolagens villkor för delningstjänster visar att det finns stora skillnader från bolag till bolag, och att erbjudandena i vissa fall inte har hunnit anpassas till konsumenternas förändrade beteende. Vi rekommenderar därför alla som använder den här typen av tjänster att undersöka sitt försäkringsskydd”, säger Mattias Hallgrim, CMO på Zmarta Group.

Tänk på det här om du ska hyra ut din bil eller lägenhet i sommar:

• Ta reda på vad som ingår i din nuvarande försäkring. Zmartas jämförelse visar att en del försäkringar för bilen eller bostaden inte gäller vid utlåning, framförallt inte om detta sker mot betalning. För att vara på den säkra sidan är det därför klokt att prata med ditt försäkringsbolag innan du hyr ut. En del försäkringsbolag kräver ett annat försäkringsavtal för att hyra ut den egna bilen.
  • Teckna ett skriftligt hyresavtal. Om olyckan är framme och din bil eller bostad skadas under uthyrningen är det viktigt att ha ett skriftligt avtal på hyresöverenskommelsen.
  • Se till att din hyresgäst har en giltig försäkring. Om din bil eller bostad blir stulen kan försäkringsbolaget kräva hyrestagaren på ersättning, eller hyrestagarens försäkringsbolag om hon eller han har en giltig försäkring.
  • Håll koll på skattereglerna. Om du hyr ut din bil mot ersättning räknas dina intäkter som en skattepliktig kapitalinkomst. Avdrag i kommande års deklaration är bara tillåtet för sådana utgifter som direkt hör ihop med uthyrningen, exempelvis förmedlingsavgiften och eventuella tilläggsförsäkringar som krävs för att få hyra ut.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mattias Hallgrim, marknadsdirektör Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om undersökningen
Undersökningen baseras på resultat från en rundringning till Folksam, Moderna Försäkringar, Länsförsäkringar, Dina försäkringar, Vardia, If, Trygg-Hansa och Gjensidige under vecka 25-27 2016.