Här får du mest Europafotboll för pengarna

Till vilken europeisk stad ska du åka för att få mest fotbollsunderhållning för pengarna? Zmarta har jämfört målstatistik för Europas 15 främsta målgörarlag med kostnaden för en fotbollsweekend i lagens respektive hemstad. Resultatet i Zmartas europeiska målindex visar att Istanbuls Besiktas JK är det europeiska lag som ger flest mål för pengarna, tätt följt av AFC Ajax, AS Monaco och FC Porto.

Zmartas europeiska målindex har jämfört vilka europeiska lag som har gjort flest mål på hemmaplan i den inhemska ligan förra säsongen. Hela 390 lag från de 23 förstaligorna i Europa har rankats efter antal mål per spelad hemmamatch. Lagen har sedan ställts mot varandra i en finalomgång, där lagens målstatistik testats mot priserna för flygbiljett, hotell, kommunaltrafik och matchbiljett, under respektive lags första hemmamatch i oktober. Vinnaren i Zmartas europeiska målindex, och det lag som ger flest mål för pengarna, är turkiska Besiktas JK. Prisvärt boende och kommunaltrafik i Istanbul ger en totalkostnad på 992 kronor per Besiktas-mål.

Många snöar in på storlagen i Europa, men det finns många mindre kända fotbollspärlor där man kan kombinera stora fotbollsupplevelser med att upptäcka en ny stad. Genom att ta med kostnadsaspekten i valet av höstens fotbollsresa hoppas vi kunna hjälpa svenska fotbollsfans att få mer fotbollsupplevelser för pengarna, och samtidigt upptäcka städer man kanske inte annars hade besökt”, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta.

Förmånliga resekostnader gjorde att lag som AS Roma från Italien, FC Porto från Portugal och schweiziska FC Basel hamnade högt upp i indexet. Det europeiska målindexet bjuder också på flera oväntade guldkorn, som kazakstanska FC Kairat och våra norska grannar Rosenborg BK. Feyenoord kan vara ett intressant alternativ för den som vill upptäcka Rotterdam, som på senare år tagit upp kampen med storebror Amsterdam som Hollands hippaste metropol. För fotbollsresenären som verkligen älskar att få något på köpet är BSC Young Boys ett utmärkt alternativ. För dig som är förstagångsresenär till Bern där Young Boys spelar är nämligen all kollektivtrafik gratis.

”Självklart finns ett värde i att se de stora stjärnorna man ser på tv live, men jag tror att många fotbollsälskare i Sverige också gärna söker sig till mer okända arenor, med genuin läktarkultur och mer prisvärda biljetter. Zmartas europeiska målindex erbjuder hela spektret, och inspirerar förhoppningsvis svenskarna att söka efter fotbollsresor på lite nya premisser”, säger Mattias Hallgrim

Zmartas europeiska målindex

1. Besiktas JK (Istanbul) 992 kronor/mål
2. AFC Ajax (Amsterdam) 1 080 kronor/mål
3. AS Monaco FC (Monaco) 1 193 kronor/mål
4. FC Porto (Porto) 1 244 kronor/mål
5. Chelsea FC (London) 1 256 kronor/mål
6. FC Bayern München (München) 1 430 kronor/mål
7. AS Roma (Rom) 1 447 kronor/mål
8. FC Basel (Basel) 1 470 kronor/mål
9. Olympiakos FC (Pireus) 1 565 kronor/mål
10. FC Barcelona (Barcelona) 1 566 kronor/mål
11. Rosenborg BK (Trondheim) 1 711 kronor/mål
12. SL Benfica (Lissabon) 1 774 kronor/mål
13. FC Kairat (Almaty) 1 777 kronor/mål
14. Feyenoord (Rotterdam) 2 134 kronor/mål
15. BSC Young Boys (Bern) 2 209 kronor/mål

Se hela sammanställningen på zmarta.se/zmartaindex.

Mattias Hallgrim, CMO (Marknadsdirektör), Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om Zmartas europeiska målindex

Zmarta har i början på september 2017 gjort en sammanställning av europeiska lags målstatisk från föregående säsongs hemmamatcher i den inhemska ligan. Zmarta har därefter undersökt priserna för flyg, hotell, matchbiljett och åkpass i kollektivtrafiken i respektive lags hemstad för de 15 bästa lagen, d.v.s. de 15 lag med i genomsnitt flest gjorda mål per hemmamatch. Den totala kostnaden för dessa poster har sedan dividerats med det genomsnittliga antalet mål gjorda på hemmaplan för att ta reda på hur mycket åskådaren får betala per mål. Information om priser för matchbiljett, flyg, hotell och åkpass i kollektivtrafiken har hämtats från publika källor och är i förekommande fall baserad på dagsaktuell information vid tidpunkten då informationen inhämtades.

Innehållet i jämförelsen har enbart utarbetats i syfte att informera och innebär ingen förbindelse från Zmartas sida kring informationens aktualitet från tid till annan. Vi på Zmarta gör vårt yttersta för att säkra att det alltid är korrekt uppdaterad information i jämförelsen och hemsidan, men ger emellertid ingen, varken uttrycklig eller underförstådd, garanti för jämförelsens innehåll, vad gäller korrekthet och/eller fullständighet. Ingenting i jämförelsen skall tolkas som råd eller uppmaning från Zmarta att fatta beslut utifrån informationen. Zmarta förbehåller sig rätten att radera, redigera eller lägga till innehåll på hemsidan samt att ta bort hemsidor eller delar av dem utan förvarning om vi anser det nödvändigt.